20 fejl du ikke må begå på dit website

Nogen gange kan man være så begejstret over designet på sit website, at man glemmer, at besøgende faktisk skal have noget ud af sitet. De skal ankomme på dit site, bruge tid på sitet, og foretage den handling, du gerne vil have dem til. Og så skal de gerne blive tilbagevendende kunder.  Der er mange, der begår fejl i dette forløb. Her er de 20 mest almindelig fejl, man begår på et website.

1. Manglende kontaktoplysninger

Mangel på kontakt til afsender af et website indikerer, at der er noget lurent ved virksomheden. Og dem vil man ikke handle med.

2. En kontaktform som eneste form for kontakt

Når man ikke kan se en e-mail adresse eller navnet på, hvem der kontaktes vil besøgende få et indtryk af, at virksomheden egentlig ikke er interesseret i dialog eller at sælge.

3. Manglende information om medarbejdere

Der bør altid være klare kontaktoplysninger og ansigter på, hvem virksomheden består af. Dette gør at virksomheden fremstår troværdig og motiverer besøgende til at kommunikere.

4. Pop-ups

Lad ikke en pop-up fylde en hel side, hvor den besøgende er frosset og intet kan gøre uden enten at reagere eller lukke pop-up siden.

5. Lyd der spontant starter

Det er meget irriterende at surfe og lande på en side, hvor det pludseligt blæser ud med musik. Den spontane reaktion fra besøgende er at forlade siden. Med det samme.

6. Distraherende grafik

Animationer, ting der kører frem og tilbage, skrigende pang farver, titler i kæmpe rødt osv. distraherer øjet og fjerner fokus fra det oprindelige formål med besøget.

7. Sider der tager for evigt at loade

Sider med eksempelvis flash tager tid at loade. Tænk på at besøgende ofte leder efter noget helt specifikt, når de ankommer på websitet. Hvis de skal vente 10+ sekunder, før de kan fortsætte, kan det ende i at de forlader sitet.

8. Billeder der ikke har noget at gøre med virksomheden

Billeder hjælper til at beskrive virksomheden, men et happy-go-lucky opstyltet snapshot af tilfældige smukke fotomodeller på et kontor siger ingenting om virksomheden.

9.  “Om os”

”Om os” bør forklare hvad virksomheden laver i et forståeligt, kort og præcist sprog.

10. Tekster der kun er skrevet for SEO

Nu og da kan man stadig støde på dem: Artikler som ikke giver mening, men bare indeholder en masse dårlig tekst med søgeord. Disse artikler er beregnet for Googles indeksering og ikke for mennesker.

11. Indholdet på landing pages stemmer ikke overens med links

Manglende overensstemmelse mellem link på Google og landing pagen resulterer det i at den call-to-action, der laves på landing pagen, går tabt.

12.  Hvor er bloggen?

En blog hjælper til at informere om hvordan virksomheden arbejder. Idag researcher og googler man, for at vide mere om et produkt, før der tages skridt til at købe eller kontakte en salgsperson. Her er kontaktoplysninger eller en “om os” side ikke tilstrækkelig. Derudover booster en blog SEO og forøger trafik.

13. Manglende overensstemmelse mellem titel og indhold

Titel og indhold på virksomhedsblogs, der ikke stemmer overens, kan medføre, at autoriteten lider et knæk, og virksomheden vil miste konvertering og chancen for, at folk overhovedet vil besøge websitet en anden gang.

14. Interne links er ikke brugervenlige

Interne links er til for at hjælpe besøgende til at opdage andre ting på websitet, og forbedrer ranking. Men interne links, der fører til irrelevante sider frustrerer mere end hjælper.

15. Call-to-actions stemmer ikke overens med det tilbud, der gives

Der er ikke noget værre end call-to-actions, der lover rabat på et produkt. Men når man så kommer så langt til at have udfylde formen og få fingrene i produktet, skal man enten mindst bruge så og så mange penge for at kunne få lov til at bruge rabatten, ELLER der kommer en tårnhøj fragt oveni, som gør, at man faktisk kan få produktet billigere andre steder. Dette er en konverteringsdræber.

16. For mange klik

For mange klik hen til den egentlige destinationsside gør, at besøgende går død og forlader sitet. Tænk også på udfyldelse af informationer samt antal af klik i webshoppen. Hvor mange klik skal man igennem i købsprocessen, før man rent faktisk har købt produktet?

17. Mangel på social knapper

Sociale knapper motiverer deling og gør det let for besøgende. Det er efterhånden få, der ligefrem gider at copy paste en URL ind i en mail eller på en statusopdatering. Mange, der gerne vil dele, leder automatisk efter sociale knapper. Med sociale knapper bliver indholdet mere synligt, hvilket betyder mere trafik til sitet, højere ranking på søgemaskiner og bedre mulighed for lead generering.

18. Sider der ikke er opdateret

Sider, der er for gamle indikerer, at man ikke anser sit website for at have værdi for de besøgende Derudover kan det også signalere, at virksomheden ikke længere eksisterer.

19. Hvor finder jeg…

Informationsarkitektur, der ikke giver mening, vil medføre lavere konvertering. Hvis man ikke kan finde det man leder efter, vil man naturligt søge det hos konkurrenten.

20. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre

Hvis man ikke ved, hvad man skal på sitet er næste skridt at forlade sitet. Uden at konvertere.

Atcore hjælper virksomheder med at maksimere effekten af deres online investeringer. Vi hjælper virksomheder med at tiltrække mest mulig relevant trafik, øge konverteringen til det der skaber værdi, og forlænge og øge kundelivstid.

• konverteringsoptimering
  • seo