Satspuljeaftale skal få flere med handicap i job

Regeringen og satspuljepartierne har afsat knap 130 millioner kr. til at få flere mennesker med handicap i job.

Onsdag eftermiddag kunne Beskæftigelsesministeriet offentliggøre, at alle Folketingets partier, med undtagelse af Enhedslisten, har indgået aftale om fordeling af satspuljen på beskæftigelsesområdet.

Partierne er bl.a. blevet enige om at afsætte 128,4 millioner kr. til en lang række initiativer, som har til formål at få flere med handicap tættere på arbejdsmarkedet.

Pengene skal bl.a. finansiere udviklingen af et kompetencekort, som skal synliggøre kompetencerne hos mennesker med handicap. Derudover er der afsat midler til at styrke indsatsen over for mennesker med handicap i landets jobcentre.

Aftalen indeholder også 7,8 millioner kr. afsat til at udvikle en platform med viden om betydningen af specifikke handicap i forhold til beskæftigelse. Den viden skal medvirke til, at flere med handicap får fodfæste på arbejdsmarkedet.

"Jeg er glad for, at vi har fået en god satspuljeaftale på plads, og jeg vil gerne takke satspuljepartierne for opbakningen til at prioritere handicapområdet i år. Vi skal have flere mennesker med handicap i job. Det er længe siden, der sidst blev sat målrettet ind på området. Med godt 128 mio. kr. og 11 initiativer kan vi gøre en afgørende forskel for mennesker med handicap. Der er brug for flere hænder på arbejdsmarkedet, så lad os få fjernet nogle af de fordomme, der har holdt personer med handicap væk fra vores arbejdsfællesskab," siger beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), i en pressemeddelelse.

Foruden de 11 initiativer på handicapområdet er der i aftalen afsat ekstra 81,6 millioner kr. til initiativet Flere skal med 2", som er en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere.

Der er desuden afsat 174,7 millioner kr. til at videreføre støtten til en række organisationer og projekter.

Aftalepartierne er enige om at tilføre Cabi to millioner kr. årligt i 2019 og 2020.

Mere information

Læs hele aftalen på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside

Se mere hos Altinget.dk

• handicap