Virksomheder landet over åbnede dørene for veteraner

I sidste uge holdt 15 virksomheder åbent hus for veteraner under overskriften ’Briefing og Kaffe’, hvor veteraner, som har svært ved at finde civilt job, kunne møde mulige arbejdsgivere under uformelle rammer. En af virksomhederne, som deltog, var it-virksomheden Lean-On i Skanderborg.

CEO hos Lean-On, Søren Ankerstjerne, har selv været udsendt for Forsvaret, og han vil gerne være med til at tage et socialt ansvar ved at få veteraner i gang på det civile arbejdsmarked.

”Som samfund skal vi sikre at anerkende de mennesker, som har været udsendt på vegne af Danmark til forskellige brændpunkter, og det er rigtig godt, at der bliver sat fokus på det her. Det kan godt være svært at komme ud i det civile, hvis man har brugt hele sit liv i hæren og måske har fået lidt uforudset med i bagagen,” siger Søren Ankerstjerne.

Åbent hus-arrangementet i sidste uge er en del af den landsdækkende indsats ’Veteraner i Job – Fra brændpunkt til beskæftigelse’, som har til formål at bane vejen til beskæftigelse for veteraner, der ikke har fast tilknytning til arbejdsmarkedet.

Se liste over alle deltagende virksomheder

Direktør: Jeg kan bruge mit netværk

Lean-On holdt åbent hus i halvanden time torsdag den 31. oktober, og det var en god dag, fortæller Søren Ankerstjerne.

”Vi talte om, hvad vi er for en virksomhed, samt vores ambitioner, og så var det her også en chance for at vurdere mulighederne for kommende stillinger. For de her gutter handler det om at komme ud at møde nogle civile virksomheder og få et nyt netværk. Der er også flere, som ikke kunne møde op, men som har skrevet til mig. Vi kan måske ikke selv ansætte dem her og nu, men så kender jeg måske en virksomhed i mit netværk, der mangler en mand i 15 timer om ugen,” siger han.

Møde med veteraner under afslappede forhold

Bag ’Veteraner i Job – Fra brændpunkt til beskæftigelse’ står videns- og netværkshuset Cabi. Her forklarer projektleder og kommunikationschef, Ea Nielsen, at ideen med ’Briefing og Kaffe’-arrangementet var at skabe nogle uformelle rammer, hvor virksomheder og veteraner kunne møde hinanden.

Danmark har omkring 30.000 veteraner i den arbejdsdygtige alder, og mange af dem glider ubesværet ind på arbejdsmarkedet efter deres militære karriere. Men for nogle er overgangen svær, fordi de måske har fysiske eller psykiske udfordringer efter voldsomme oplevelser under deres udsendelse.

”For nogle veteraner kan det være rigtig svært at søge job og skabe sig de rigtige kontakter i virksomhederne. Så det her var en mulighed for at mødes under afslappede forhold, og det ved vi betyder meget. Vi ved også, at for nogle veteraner er det svært bare at møde op til sådan en dag, så nogle virksomheder har måske haft meget få besøg. Men arrangementet handler også om at gøre veteranerne opmærksomme på, at virksomhederne findes, og er interesserede i veteraner – og så kontakter de måske virksomheden en anden dag,” fortæller Ea Nielsen.

Fakta om Veteraner i job – fra brændpunkt til beskæftigelse

Danmarks udsendte finder ikke altid vej til et civilt job efter endt tjeneste. Det landsdækkene projekt Veteraner i Job - Fra brændpunkt til beskæftigelse skal bane vejen for, at flere ledige veteraner får fast tilknytning til det danske arbejdsmarked.

Projektet ledes af Cabi og løber over en fire-årig periode fra 2017 til 2020. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering financierer projektet.

Se mere på Cabiweb.dk/veteran

Briefing & Kaffe bliver næste gang afholdt i uge 9 2020

• rummelig

Cabi er et nonprofit videns-, netværks-, og formidlingshus under Beskæftigelsesministeriet. Vi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for virksomheder og kommuner, der ønsker at fremme: