Dekton®: Funktionalitet og smukt design til det britiske Michelin-køkken, The Woodspeen

Den revolutionerende, ultrakompakte overflade, Dekton® fra Cosentino, har igen vist sin position i den professionelle kokkeverden – og er valgt som ét af de helt dominerende materialer i den den internationalt anerkendte Michelin-kok, britiske John Campbell, restaurant og kokkeskole, The Woodspeen.

The Woodspeen ligger i smukke naturomgivelser i West Berkshire tæt på Newbury – og er bygget med udgangspunkt i en forhenværende, blomstrende, lokal pub, som var efterladt i meget tvivlsom stand. 12 måneders renovering og ombygning har vakt stemningen i den oprindelige pub til live. Det originale byggeri står nu helt skarpt sammen med en stor tilbygning, der danner rammerne om en lys, luftig restaurant med en fantastisk udsigt til smuk, omskiftelig natur.

Ved den oprindelige renovering faldt valget på Dekton® i farven Danae til restaurantens åbne køkken, som er designet med inspiration fra teateret, hvor restaurantens gæster kan følge processerne i det arbejdende køkken. Campbell ønskede at undgå det kølige stemning, som normalt kendetegner de professionelle stålkøkkener, og i stedet skabe et link mellem køkkenet og de spisende gæster. Præcis til dette formål var Dekton® et funktionelt valg, der på ingen måde er et kompromis i forhold til design og udtryk. Som Campbell forklarer det: ’Gryder, pander, tallerkner og ekstremt varme redskaber er en stor del af hverdagen i køkkenet, så det er vigtigt at overfladen kan klare både varmen og aktivitetsniveauet. Det klarer Dekton® helt enestående.’

Mødet med den ultra-kompakte Dekton® overflade inspirerede Campbell til at gøre materialet til en del af specifikationerne i forbindelse med den seneste renovering og opdatering af The Woodspeen Kokkeskole, hvilket især er en bekræftelse på, præcis hvor imponeret han er af overfladens holdbarhed og funktionalitet: ’Bordpladen i restauranten er over 3 ½ år gammelt, men ser ud præcis, som da den blev monteret – derfor var Dekton® også det oplagte valg til kokkeskolen. Dekton® er smuk, har en behagelig overflade – og vigtigst af alt, så giver overfladen os alle de ønskede fordele.’

Kokkeskolen ligger få meter fra hovedrestauranten og er åben for både professionelle kokke, der har brug for intens træning i kortere og længere perioder f.eks. i forbindelse med kokkekonkurrencer – og entusiastiske amatørkokke, som nyder de forskellige kurser, som kokkeskolen tilbyder. Campbell ønskede, at lokalernes nye design skulle bygge bro mellem det professionelle og det private køkken for at sikre, at alle ville føle sig hjemme – og samtidig at sikre, at bordpladerne var robuste nok til flittig, daglig brug. Efter at have oplevet Dektons® høje ridse-, stød- og varmefasthed - og hvor nemt pletter og skjolder på overfladen kunne undgås, var Campbell derfor sikker på, at materialet ville kunne give ham præcis den resistens, som han søgte. “Det er perfekt i et trænings- og kokkeskolekøkken, at Dekton® altid har rumtemperatur – modsat marmor og granitoverflader, som kan være betydeligt køligere end omgivelserne. Når vi lærer vores kursister f.eks. at bage brød, kan vi hælde dejen direkte ud på bordet – og få glæde af, at den taktile overflade er glat, behagelig og en fornøjelse at arbejde på.’

Igen faldt valget på Dekton® i farven Danae til de to bordplader i kokkeskolen. Farven skaber en kontrast og giver rummets omdrejningspunkt rummelighed med den lyse nuance. Den prisbelønnede Dekton® Trilium, som er en del af den markante Industrial Collection, fangede imidlertid Campbells opmærksomhed – og blev det oplagte valg til køkkenets supplerende bordplader.: “Trilium, wow, fantastisk. Hele restauranten og kokkeskolen er skabt af naturlige materialer som naturtræ, kobber, bronze og klassiske mursten, så Triliums design komplementerer virkelig de mørke farver og de metalliske elementer. Den var det oplagte valg. For mig skaber Dekton® bordpladerne en visuel wow-faktor i mit køkken.’