Den mexicanske restaurant, Lorea, blander design og gourmetoplevelser i et åbent Dekton® køkken

Lorea er en unik restaurant. Et køkken hvor kreatitivet, design og god smag går op i en højere enhed i et åbent køkken - og hvor Dekton® og materialets enestående funktionalitet integreres naturligt i restaurantens organiske, smukke design.

Bag Lorea står den berømte mexikanske kok, Oswaldo Oliva, som besluttede at gøre sin drøm til virkelighed og dele den med sine gæster, da han og hans kone, Elizabeth Chichino sammen åbnede Lorea. En restaurant som tilfører byens kulinariske scene noget helt nyt: en oplevelse af kvalitet, design og gastronomisk kreativitet i et åbent køkken, som skaber en fortrolighed blandt sine gæster.

En helt ny helhedsoplevelse i Mexico City

Da Oswaldo Oliva og hans kone, Elizabeth Chichino, kom tilbage fra Spanien, var det med et brændende ønske og en helt særlig ide om at etablere deres egen restaurant. Køkkenet skulle være mere end bare et smukt rum – det skulle også være funktionelt og velfungerende. For at nå det mål, måtte de skabe en naturlig kombination af deres 3 bærende ideer: Ergonomi som centrum, skønhed som kerneværdi og design som synergi mellem Cosentino og Lorea. Resultatet er en lidt gemt restaurant, hvor indretningen inviterer til at nyde hver enkelt lille detalje, som gemte reoler, skjulte køleskabe under arbejdsområdet, moduler som kan tilpasses forskellige måder at lave mad og tænke på – og en gastronomi, som er avantgarde i sit mix af forskellige globale teknikker. Målet  er overordnet at repræsentere essensen af Oswaldos gastronomiske filosofi – og Cosentino overfladerne tilfører rummene en perfekt harmoni. De kan matche forskellige madlavningsteknikker – og tilføre andre fordele som en unik hygiejne sikret af en overflade, der er umulig at beskadige og ridse.

Ikonisk placering i Roma

Lorea ligger i en af Mexico Citys mest ikoniske områder, Roma, som skiller sig ud med en utrolig varierende arkitektur. I bydelen findes byggestil fra barok til de mest moderne trends, og her boede boede den kendte kunstner, Jorge Alzaga, som satte sit præg på et område, der inviterer til at drømme, skabe og bruge sin fantasi. Lorea er kendetegnet af et kontrastfuldt design med minimalistiske detaljer – både i sin indretning og sin gastronomi. Projektet med det åbne køkken er skabt for at vise hele processen i hver enkelt servering - og holde køkkenet så enkelt og ordentligt, at det ikke forstyrrer oplevelsen af at nyde en gastronomisk proces fra start til slut. Med Oswaldos egne ord er der skabt kontinuitet mellem design og oplevelse, hvilket skaber en følelse af harmoni, der får gæsten til at føle sig tilpas og glad.

Med Dekton® som stemningsætter

Designet af restauranten søger at integrere elementer, der griber enhver chance for at overraske gæsterne på en naturlig måde ved at bruge træ og forskellige Cosentino overflader, der kombineres organisk. Gulvet er dækket af en elegant Dekton® Scirocco, væggene og arbejdsområderne i køkkenet lysner rummet op med en overflade af Dekton® Zenith – i kontrast til mixet af baroverflader af Dekton® Kelya og Dekton® Zenith, der forenkler det visuelle i arbejdsprocessen. ’Vi har valgt Dekton®, fordi det tilfører hårdhed men samtidig er varmt og imødekommende. Helt særligt er valget af Dekton® Kelya – de lyse årer giver den tekstur allerede inden du rører ved overfladen. Køkkenet er ikke ’fladt’, siger den mexicanske kok. Æstetikken var kun en af grundene til, at valget faldt på Dekton®. Afgørende var også den ultra-kompakte overflades mange fordele: holdbarheden ved varieret brug, modstandsdygtigheden mod varme og kulde – og ikke mindst stød- og ridsefastheden, som hjælper til nem rengøring.

Et unikt samspil mellem restaurant og køkken

Det er en bærende tanke i projektet, at gæsterne besøger køkkenet, hvilket fik restauranten til at skille sig ud helt fra begyndelsen. ’Vi inviterer vores gæster til at besøge køkkenet, vi inviterer dem til at stå ved Dekton® Kelya baren et øjeblik – og alle vores gæster går faktisk hen og rører ved Dekton® materialet. Deres søgen efter at opleve nye texturer og overflader er en naturlig reaktion - for vores gæster er den et naturligt element i hele oplevelsen’ siger Oliva.

Loreas åbne køkken afspejler ejernes værdier på en smuk måde: Seriøsitet, design, ordentlighed og kontinuitet – en unik gastronomisk oplevelse i Mexicos hovedstad.

Projektdetaljer

Projekt: Restaurant Lorea, som ejes af den berømte kok, Oswaldo Oliva.
Concept: Åbent køkken
Location: Sinaloa 141. Col. Roma Norte, CDMX.

Dekton® by Cosentino

Anvendelse: Mixology barer og køkken fronter
Farve: Kelya; Mængde: 26,88 m2; Formater: Forskellige specialformater; Tykkelse: 1,2 cm

Anvendelse: Køkkenbordplade