Ministeren bør indkalde til genforhandling af energispareaftale

Rigsrevisionen giver hård kritik af energispareordningen og måden den er indrettet på, samt af store energiselskabers interne handel med energibesparelser. Dansk Fjernvarme opfordrer ministeren til at indkalde parterne til genforhandling af aftalen.

Rigsrevisionen har netop offentliggjort sin beretning om energiselskabernes energispareindsats. I beretningen giver Rigsrevisionen (hård) kritik af tilsynet med energibespareindsatsen og særligt med, at der har fundet snyd sted ved, at store energiselskaber har handlet internt med sig selv.

- Det er en hård, men fair kritik af energispareordningen, som Rigsrevisionen i dag er kommet med. Når den er fair, er det fordi, der desværre ikke står så meget i beretningen, der kommer bag på os, der i årevis har kritiseret måden, vi indfrier og finansierer energibesparelser på i Danmark, siger Kim Mortensen direktør i Dansk Fjernvarme og fortsætter:

- Flere års fokus på ordningen har desværre ikke sat en effektiv stopper for svindel. Når Rigsrevisionen i dag kan konstatere, at det fortsat sker, at store energiselskaber handler med sig selv og at egenkontrol ikke med ordningen ikke virker, så kan man stille sig selv spørgsmålet, om vi her har en ordning, der varetager forbrugere og klimaets interesser eller om ordningen reelt er en erhvervsstøtte.

De seneste fem år er de samlede omkostninger til energispareordningen steget fra cirka 700 millioner kroner i 2011 til mere end 1.500 millioner kroner i 2015. Der er desuden stor forskel, hvor meget det har kostet de enkelte sektorer at indfri deres forpligtigelser.

Energispareaftale bør genforhandles
Den omfattende afdækning af, hvordan energispareordningen er blevet misbrugt, får Dansk Fjernvarme til at appellere til ministeren om at indkalde til en genforhandling af energispareaftalen.

- Der er grund til at rose Rigsrevisionen for et grundigt og sobert arbejde med at få afdækket energispareindsatsen. Når vi nu ser omfanget af sjusk og svindel, mener jeg, det er på tide, at ministeren indkalder parterne bag energispareaftalen til en genforhandling af aftalen, siger Kim Mortensen og fortsætter:

- Her må målet være at blive enige om en ny aftale, der sikrer omkostningseffektive energibesparelser, så både forbrugere og samfundet får mest mulig grøn omstilling for pengene. Det får vi blandt andet ved at målrette tiltag, der sikrer reelle CO2-fortrængninger og energieffektiviseringer i energiproduktionen.

El- gas- olie- og fjernvarmesektoren indgik i december 2016, efter et årelangt forhandlingsforløb, en ny frivillig aftale om indfrielse af energibesparelser for perioden 2016-2020.

Kritik af energispareordningen er ikke ny - se hvad Dansk Fjernvarme tidligere har sagt om ordningen

• energibesparelser
  • beretning
  • rigsrevision

Om Dansk Fjernvarme

Dansk Fjernvarme er fjernvarmens brancheorganisation og dækker 99 procent af fjernvarmeproduktionen i Danmark. Varmen produceres af i alt ca. 400 fjernvarmeselskaber, hvoraf 40 er kommunale forsyninger, der samlet tegner sig for 50 procent af fjernvarmeleverancen. Den anden halvdel af fjernvarmen produceres af omkring 350 andelsselskaber. 51 procent fjernvarmen produceres af vedvarende energi.

I alt får 1,7 millioner husstande eller 3,6 millioner danskere deres varme fra fjernvarme.

Fjernvarmeindustrien eksporterede i 2016 for 6,6 milliarder kroner og forventer, at eksporten vil stige til cirka 10,7 milliarder kroner i 2025.