Danmark er favorit i historiens første e-landskamp: Se opgøret på Canal 9 og Dplay

Danmarks nyetablerede e-landshold skal for første gang i kamp i weekenden. Her venter nogle af vores nordiske naboer i det første ’FIFA 19: Nordics Invitational’, hvor det finske fodboldforbund har inviteret Norge, Sverige og Danmark til kamp. Canal 9 og Dplay bliver dermed igen hjemmebane for det bedste virtuelle bold, når man på lørdag viser hele ’FIFA 19: Nordics Invitational’ fra kl. 10:00-21:00. Discovery Networks Danmark cementerer dermed for alvor sin position indenfor FIFA og esport.

I december kulminerede 1. sæson af den populære eSuperliga, da Brøndbys Frederik "Fredberg" Fredberg og Daniel "Dingo" Kristensen, under vejledelse af deres træner Daniel Bodo Barnewitz, kunne hæve trofæet efter at have vundet det storslåede finalestævne i Forum foran tusindvis af publikummer.

Det er det samme trekløver fra Brøndby, der er udtaget som Danmarks først e-landshold i FIFA. Lørdag den 2. februar skal de for første gang forsvare Danmarks ære, når de drager til Finland for at spille ’FIFA 19: Nordics Invitational’.

- Danmark er svage favoritter til stævnet i Finland. Vi er den største FIFA-nation, og når vi bringer de forsvarende eSuperliga-mestre, så tror jeg på triumf til Danmark, siger FIFA-ekspert Jacob Nørmark Hansen, som også agerede ekspert på Discovery Networks’ dækning af eSuperligaen.

Nordic Invitational kan følges i sin fulde længde på Dplay og Canal 9, der viser alle kampe fra turneringen og sender fra kl. 10 til kl. 21 lørdag den 2. februar.

- Vi er meget glade for at kunne præsentere Discovery Networks Danmark som mediepartner til denne turnering, hvor e-landsholdet for første gang nogensinde skal i aktion, og vi håber, at rigtig mange har lyst til at følge med, siger Kenneth Reeh, Konst. Adm. Direktør, DBU.

Efter den store succes med eSuperligaen har Discovery Networks Danmark sammensat deres bedste hold til at dække e-landsholdets første færd i Finland. Holdet består af Jacob Jørgensen og Dennis Nordenbøl, der vil kommentere gruppespillet, samt Jesper Simo og Jacob Nørmark Hansen, som vil dække semifinaler og finale fra kl. 17:30.

- Med afviklingen af første sæson af eSuperligaen fik hele Danmark øjne op for FIFA, så det er glædeligt, at vi nu har et e-landshold. Under eSuperligaen fik vi set, at esport og især FIFA har en høj underholdningsværdi og lokker masser af unge mennesker til skærmen. Derfor glæder vi os endnu engang til at kunne vise FIFA af højeste klasse frem på Canal 9 og Dplay, siger Anders Antonsen, Nordisk sportsdirektør hos Discovery Networks Danmark.

eSuperligaen vækker drengedrømme

Endnu mere FIFA på skærmen vækker stor begejstring hos FIFA-eksperten Jacob Nørmark, som forudser at FIFA som esport kommer til at tage endnu større skridt i sin udvikling i kølvandet på eSuperligaen og det nye e-landshold.

- Alle drenge har drømt om at repræsentere det danske landshold, så det, at vi også har e-landshold, det er helt utroligt. At vi fik eSuperligaen har været helt monumental for det nye e-landshold, fordi det har vist danske FIFA-spillere frem fra deres bedste side, siger Jacob Nørmark Hansen og fortsætter:

- Man havde ikke turde drømme om en eSuperliga og et e-landshold for fem år siden, men det, at det er kommet på skærmen, har vækket en kæmpe interesse for spillerne og sporten i hele landet.

Ved ’FIFA 19: Nordics Invitational’ i Finland bliver der dystet i EA SPORTS FIFA 19, som FIFA-fans kender fra eSuperligaen. Holdene stiler til start med det landshold, de repræsenterer. Det vil sige, at DBU’s e-landshold spiller med Danmark i FIFA 19. Alle holdene skal dog stille til start med en overordnet rating på 85, hvilket betyder at Finland, Sverige, Norge og Danmark på papiret alle har lige gode FIFA-mandskaber, selv om der kan være niveauforskel på fodboldmandskaberne, når det ikke er på den virtuelle grønsvær, der bliver spillet.

Der spilles bedst af tre kampe, hvor der spilles én kamp 2 vs. 2 og to kampe af 1 vs. 1. Frederik "Fredberg" Fredberg og Daniel "Dingo" Kristensen skal altså både levere individuelt og sammen for at bringe Danmark til tops. Stævnet bliver afviklet lørdag, hvor Danmark starter mod Finland og efterfølgende møder Sverige og Norge.

• esport
  • elandshold

Discovery Networks Danmark er den danske medievirksomhed bag blandt andet Kanal 5, 6’eren, Eurosport- og Discovery-kanalerne samt streamingtjenesterne Eurosport Player, Dplay og GOLFTV. Discoverys 12 tv-kanaler har en samlet kommerciel seerandel på godt 20 pct., hvilket gør Discovery til den tredjestørste kommercielle tv-gruppe i Danmark. På tværs af Discoverys platforme får brugerne en stærk kombination af seriøst underholdende programmer, nærværende reportager og førsteklasses sport som bl.a. fodboldlandsholdets kampe, Superligaen og Premier League. Discovery Networks Danmark har en dansk ledelse og er ejet af Discovery, Inc.