Mere dansk FIFA i international topklasse: eSuperligaen vender tilbage

I december 2018 kunne Brøndby eSport tage titlen som de første vindere af eSuperligaen nogensinde. Nu vender Danmarks største FIFA-turnering tilbage til Dplay og Canal 9, når Discovery Networks Danmark, DreamHack og Divisionsforeningen den 26. februar lancerer 2. sæson af eSuperligaen.

Midt i juletravlheden kunne Frederik "Fredberg" Søndergård Fredberg, Daniel "Dingo" Klink Nørremark Kristensen og Daniel Bodo Barnewitz fra Brøndby IF bade i guldkonfetti, række trofæet i vejret og lade sig hylde som de første vindere af eSuperligaen foran tusindvis af publikummer i Forum.

Nu kan FIFA-fans i hele Danmark glæde sig til, at deres klubber snart er at finde på skærmen igen. Discovery Networks Danmark, Divisionsforeningen og Dreamhack er klar med sæson 2 af eSuperligaen, hvor der igen kæmpes om en præmiepulje på hele 365.000 kroner, og den store ære som følger med i at kunne kalde sig eSuperliga-mester. Sæson 2 lægger ud med et brag i form af en gentagelse af sidste sæsons nervepirrende finale mellem Brøndby IF og Vejle.

eSuperligaen giver dansk FIFA en ny platform
Hos broadcasteren bag eSuperligaen, Discovery Networks Danmark, var der ikke meget at rafle om, da beslutningen om en fortsættelse af ligaen skulle tages.

- Efter sæson 1 var vi ikke i tvivl om, at vi havde ramt et format, der kunne noget. Modtagelsen var utrolig positiv både på tv og streaming, og finalen i Forum viste med al tydelighed, at eSuperligaen havde slået ringe i vandet. Derfor gennemfører vi selvfølgelig en sæson mere, fortæller Anders Antonsen, Nordisk sportsdirektør hos Discovery Networks Danmark.

Og han bakkes op af DreamHack, der arrangerer eSuperligaen og stod for finaleeventet i Forum.

- Fra DreamHacks perspektiv har eSuperligaen været en ubetinget succes. Vi har fået sat FIFA på kortet, og især til vores finale-event i Forum kunne vi udnytte vores ekspertise til at eksekvere et meget succesfuldt event med flere tusinde gæster. Vi har været glade for at kunne hæve FIFA som esport til et helt nyt niveau, som matcher dets fulde potentiale, siger CEO Marcus Lindmark.

- Vi havde en fantastisk første sæson af eSuperligaen med profiler som LordHjorth, Agge, Fredberg og FifaÜstun. eSuperliga var kompetitiv FIFA i absolut verdensklasse. Vi glæder os enormt meget til 26. februar, hvor de 16 klubber tager hul på sæson to i eSuperligaen, tilføjer direktør for Divisionsforeningen, Claus Thomsen.

De suppleres af FIFA-ekspert Jacob Nørmark Hansen, som igen skal kommentere eSuperliga for de danske FIFA-fans på Canal 9 og Dplay:

- Vi havde nogle kampe på et utroligt højt niveau i første sæson. Hele opsætningen omkring eSuperligaen har taget dansk FIFA til et internationalt niveau. Det har givet danskFIFA en platform, hvor vi kan vise de bedste danske FIFA-spillere frem, siger han.

Endnu mere at spille for
eSuperligaen bygger i store dele videre på setup’et fra første sæson. Her er Signe Amtoft igen eSuperligaens værtinde, mens Jesper Simo, Simon Egeskov, Simon Juul Mortensen og Jacob Nørmark igen vil krydre sendingen på Dplay og Canal 9 med ekspertviden og veloplagt kommentering.

Jacob Nørmark ser frem til igen at indtage eSuperliga-studiet igen:

- Jeg kan godt love, at det bliver endnu større i sæson 2. Spillerne har så meget at spille for. Udover den store præmiepulje så er det er et oplagt udstillingsvindue, så DBU kan vælge spillere til e-Landsholdet, fortæller Nørmark.

I sæson to af eSuperligaen præmieres vinderen med hele 180.000 kr. – en stigning på 30.000 kr. i forhold til sæson 1.

eSuperliga - og nu eAllsvenskan
I sæson to af eSuperligaen bliver der nemlig endnu mere at spille for, idet de danske FIFA-atleter nu kan drømme om at repræsentere de røde og hvide farver på det danske DBU e-landshold. Og for nogle er den drøm allerede gået i opfyldelse til historiens første e-landsholdskamp, som vises på Canal 9 og Dplay - læs mere om det her.

Udenfor Danmarks grænser, hos vores svenske naboer, er eSuperligaen også blevet positivt bemærket. Her begynder eAllsvenskan med sin første sæson den 30. februar. Det sker også med Discovery Networks og DreamHack som broadcaster og producent.

Samlet set er det for sportsdirektøren hos Discovery udtryk for den massive bevågenhed og den seriøsitet, som er kommet til at karakterisere esporten:

- Vi er enormt stolte af være hjemmebane for det danske e-landshold. Det understreger vores position i markedet, og den seriøsitet vi og vores partnere lægger bag esporten. Og med erfaringerne fra første sæson af eSuperligaen ved vi, at vi får lavet en eSuperliga – og en eAllsvenskan - som både de danske og svenske FIFA-fans får stor glæde af, siger sportsdirektøren og fortsætter:

- Vi tør roligt love, at vi kommer til at levere ligeså højt spil og ligeså neglebidende øjeblikke, som karakteriserede den første sæson. Det bliver spændende at se, om Brøndby forsvarer tronen, eller om vi får en ny eSuperliga-mester at se i 2019, afslutter Anders Antonsen.

Om eSuperliga sæson 2
Grundspillet strækker sig over syv uger med start den 26. februar og afsluttes med en dobbelt spillerunde onsdag den 10. april. Igen vil de bedste hold avancere til Finals, som erstatter Playoffs fra første sæson. Finals vil blive spillet 10 dage senere - lørdag den 20. april.

Fremover bliver kampene spillet tirsdage og onsdage, hvor seerne kan se to udvalgte topkampe på Canal 9 i tidsrummet 18:30 til 21:00. De resterende kampe vil seerne kunne finde på Dplay i tidsrummet 18:30-23:00.

• canal9

Discovery Networks Danmark er den danske medievirksomhed bag blandt andet Kanal 5, 6’eren, Eurosport- og Discovery-kanalerne samt streamingtjenesterne Eurosport Player, Dplay og GOLFTV. Discoverys 12 tv-kanaler har en samlet kommerciel seerandel på godt 20 pct., hvilket gør Discovery til den tredjestørste kommercielle tv-gruppe i Danmark. På tværs af Discoverys platforme får brugerne en stærk kombination af seriøst underholdende programmer, nærværende reportager og førsteklasses sport som bl.a. fodboldlandsholdets kampe, Superligaen og Premier League. Discovery Networks Danmark har en dansk ledelse og er ejet af Discovery, Inc.