Elfa´s opbevaringsrapport 2017

Elfa præsenterer Opbevaringsrapporten 2017:

Danskere slås med opbevaringsproblemer

– hveranden udskyder at rydde ud og organisere hjemmet.

Mange danskere er frustreret over deres dårlige opbevaringsmuligheder og fem ud af ti erkender, at de udskyder at rydde ud og organisere hjemmet, viser ”Opbevaringsrapporten 2017” fra Elfa. Rapporten konstaterer desuden, at opbevaringsarealet i gennemsnit er 27 m2 af danskernes bolig.

– Dårlig opbevaring giver naturligvis stress og frustration hos mange danskere. Desuden optager det plads, som kan anvendes på en betydelig bedre måde. En smart opbevaringsløsning og nogle bedre rutiner for at rydde ud og organisere er en investering, både for sundheden og hjemmet, siger Lars Rudolfsen, opbevaringsekspert hos Elfa.

For tredje år i træk præsenterer Elfa ”Opbevaringsrapporten”, en nordisk undersøgelse som kortlægger vaner for og holdninger til opbevaring, samt hvordan vi organiserer vores hjem. Omkring 4000 personer fra Sverige, Danmark, Norge og Finland har deltaget i undersøgelsen, som udføres af markedsundersøgelsesselskabet YouGov, på vegne af Elfa.

Hver anden udskyder problemerne

Rapporten viser, at fire ud af ti danskere (38%) er frustreret over deres dårlige opbevaringsmuligheder i hjemmet. Men at rydde ud og organisere i deres ejendele ikke en prioriteret opgave. Tværtimod udtrykker mere end hver anden (52%), at de udskyder at organisere opbevaringsrummet, til trods for, at det er nødvendigt.

Fire ud af ti opbevarer hos andre

Mange danskere er nødt til at henvende sig til familie og venner eller betale i dyre domme for at få løst sine opbevaringsproblemer. Fire ud af ti (36%) oplyser, at de opbevarer deres ejendele hjemme hos andre eller lejer sig ind til ekstern opbevaringsplads.

Ineffektiv opbevaring optager boligareal

Opbevaringsrapporten har også kortlagt, hvor meget af danskernes boligareal som anvendes til opbevaring i form af garderober, opbevaringsrum og andre opbevaringsmøbler, samt løst oplagret genstande. Det gennemsnitlige opbevaringsareal, der er baseret på respondentens eget estimat, er 27 m2.

I forhold til de nuværende kvadratmeterpriser på boligmarkedet, især i Københavnsområdet, er opbevaringsarealet hundredtusindvis af kroner værd. Københavnere i lejlighed har i gennemsnit 21 m2 af hjemmet brugt til opbevaring. Bor man i villa, i Københavnsområdet, er det 25,6 m2, som anvendes til opbevaring.

Hobbyrum eller walk-in closet

Mere end fire ud af ti danskere (42%) mener, at de kan få mere boligareal ved en smartere opbevaring og mange ser muligheder i at forbedre deres hjem med ekstra kvadratmeter. På spørgsmålet om, hvad man ville bruge de ekstra kvadratmeter til, svarede kvinderne, at de ville bygge et walk-in closet (30%). Blandt de danske mænd er det et hobbyrum, som står højest på ønskelisten (23%).

Tips fra Elfas opbevaringsekspert Lars Rudolfsen for at maksimere boligarealet ved smartere opbevaring.

– Opbevaringsrapporten viser, at ineffektiv opbevaring optager arealer – som vi betaler dyre penge for. Du har flere opbevaringsoverflader i dit hjem end du tror! Gå en tur og forsøg at identificere uudnyttet ”luftrum” i garderobeskabet og opbevaringsrummet. Se også efter frie overflader i hjørnerne og bagved døre, der kan anvendes til opbevaring, siger Lars.

1.Tryl tekstiler væk med vakuumposer

”Tæpper, puder og sæsonbestemt tøj, der ikke anvendes dagligt, tager minimalt plads, hvis de er pakket i vakuumposer og derefter anbragt på de øverste hylder i skabet. Sørg for at udnyt hele rummet, helt op til loftet, ved at justere din opbevaring.”

2.Gennemgå dine hylder

”Dybe hylder giver hurtigt uorden og døde overflader. Skaf hellere smallere hylder, eller – endnu bedre – udtræksbare kurve som kan placeres tæt. Du får mere plads med og det bliver nemmere at holde orden.”

3.Sats på skydedøre

”Overvej om det ville være muligt at dele rummet og skabe en effektiv opbevaringsvæg. Ved at sætte skydedøre fra væg til væg, har du mulighed for at opbevare en masse tøj og tilbehør – uden at rummet føles mindre. Samtidig bliver det nemt at få adgang til det du har brug for.”

4.Skjult bag gardinet

”Gardinarrangement til en hel væg er trendy og giver en dejlig hotel fornemmelse. Montér en gardinstang i loftet, ca. 15-20 cm fra væggen, hæng dit ynglings stof foran og gem smalle hylder eller knager bagved. Vupti, så har du skabt en pæn, effektiv og godt skjult opbevaringsplads til eksempelvis kontorartikler eller sytilbehør.”

5.Opbevar sæsongenstande højest

”Udnytter du dine muligheder for at opbevare helt op til loftet? Glem ikke, at det er de sidste 30-40 centimeter, der giver god plads til opbevaring af de ting, du ikke anvender så ofte.”

6.Byg en opbevaring under trappen

”Udnyt pladsen under trappen på den bedste måde, ved speciel tilpasset hylder eller traditionelle vægskinner. Her kan du med fordel opbevare sko, støvler og tasker, som ikke anvendes til hverdag og som ellers bare står fremme og tager plads i rummet. Du kan også anvende pladsen til et sorteringssted til genbrug.”

–Når du har en effektiv struktur for din opbevaring, bliver det sjovere at holde orden og enklere at rydde ud, konkluderer Lars Rudolfsen.

For yderligere information og/eller interviews med opbevaringseksperten Lars Rudolfsen, kontakt venligst:

Lars Rudolfsen, opbevaringsekspert og sales manager i Elfa

Tlf. nr.: +45 56 64 13 24 E-mail:lars.rudolfsen@elfa.com

Om undersøgelsen:

”Opbevaringsrapporten” er en nordisk undersøgelse som omfatter totalt 4050 personer mellem 18 og 74 år fra Sverige (1031), Norge (1008), Danmark (1004) och Finland (1007). Den er gennemført via webstedet i perioden 12. juli til 3. august 2017 for det uafhængige markedsundersøgelsesselskab YouGov, på bestilling fra Elfa.

Med mere end 65 års erfaring i opbevaringsbranchen, tilbyder Elfa smarte, fleksible og kundetilpassede opbevaringsløsninger, samt målpasset skydedøre. Vi mener, at alle bør have mulighed for at nyde en velorganiseret hjem - en vision, vi arbejder hen imod ved konstant at udvikle nye, innovative koncepter, der kombinerer førsteklasses funktionalitet med moderne design og høj kvalitet.

Virksomheden har siden 1999 været ejet af The Container Store - den største detailkæde i USA inden for opbevaringskategorien. Container Store er noteret på NYSE.

Elfa har fire fabrikker og seks salgsselskaber i hele Europa. Koncernen har en omsætning på ca. SEK 999 mio. og beskæftiger cirka 565 personer. Hovedkontoret er beliggende i Malmø, Sverige.

Elfa´s hjemmeside