​Ringkøbing-Skjern Kommune: Her kommer fiberen først

I løbet af de næste fem år vil alle virksomheder, sommerhuse og borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune få tilbudt fibernet. Det har en aftale mellem kommunen og RAH EnergiMidt sikret. Nu løftes sløret for de første områder, der får tilbudt fiber i årets første kvartal.

Flere end 1500 interessetilkendegivelser fra borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune på få uger, viser med al tydelighed, at fiberen er efterspurgt i den vestjyske kommune. RAH EnergiMidt skal stå for fiberudrulningen, og nu løftes sløret for de områder, der får tilbudt fiber først.

- Vi har brugt de sidste par måneder på at planlægge udrulningen af fiber til kommunen mere detaljeret. Det er vigtigt, at vi ikke bare starter i én ende og arbejder os videre derfra. Vi vil gerne starte bredt ud i kommunen, så vi både kommer omkring sommerhusområder, byområder og landområder allerede fra begyndelsen. Både virksomheder og borgere skal tilgodeses, forklarer Lars Kofoed Sørensen, forretningschef i EnergiMidt Fiberbredbånd, som er et af de tre selskaber bag aftalen med Ringkøbing-Skjern Kommune. De to øvrige parter er det lokale energiselskab RAH og fiberselskabet Fiber Backbone, som tilsammen udgør RAH EnergiMidt.

RAH EnergiMidt har nu udpeget de områder, som selskabet tager hul på i årets første kvartal.

Vedersø Klit og Borris opland blandt de første
Om kort tid ruller RAH EnergiMidt ud med fiberbussen og starter de første kampagner op. De første områder, der får tilbudt fiber bliver Hegnet, Bjerregård, Vedersø Klit og Borris opland.

- Vi skal jo forbi 33.000 adresser i løbet af de næste fem år. Det svarer til 6600 per år, så vi kommer til at holde et højt aktivitetsniveau, hvor vi starter nye kampagner op hvert kvartal. Første kvartal kommer vi så blandt andet til at fokusere på de her områder, som vi har udvalgt nøje for at sikre, at vi tager hul på kommunen fra flere sider og får skabt et godt fundament at bygge videre på, forklarer Lars Kofoed Sørensen.

RAH EnergiMidt har især oplevet stor interesse fra nogle bestemte områder i kommunen, som selskabet derfor også planlægger at tage hul på senere i årets første kvartal.
- Vi har fået rigtig mange interessetilkendegivelser fra området i og omkring Lem, Velling, Stauning og Dejbjerg, og derfor planlægger vi også kampagner i de områder til foråret. Samtidig har Spjald udvist stor interesse, som vi har noteret og derfor også kigger nærmere på i øjeblikket, siger Lars Kofoed Sørensen videre.

Borgerne i de første kampagneområder får inden for de næste par uger et brev fra RAH EnergiMidt med mere information om kampagnen i deres område. Hvert område skal nå et vist antal bestillinger, for at etablering af fiber i området bliver en realitet.

- Målet for områderne ligger mellem 30 og 50 procent, og på grund af Ringkøbing-Skjerns involvering i projektet, kommer vi også til at tilbyde fiber til områder, som vi aldrig ville kunne udrulle til på kommercielle vilkår. Det er helt unikt, og vi glæder os rigtig meget til at komme i gang, slutter Lars Kofoed Sørensen.

Du kan give din interesse for fiber til kende på www.rah-energimidt.dk.

• Telekommunikation

• fiberkampagner
  • fiberudrulning
  • all
  • fiberudbud
  • fiber backbone
  • rah energimidt
  • ringkøbing-skjern kommune

EnergiMidt er Danmarks fjerdestørste energiselskab med en årlig omsætning på 3,5 milliarder kroner.

EnergiMidt er en moderne energi- og kommunikationsvirksomhed med 235.000 kunder. Virksomheden beskæftiger cirka 650 medarbejdere og har hovedkontor i Silkeborg.

EnergiMidt blev i 2015 kåret til Danmarks bedste arbejdsplads efter at have ligget i top 3 siden 2012. EnergiMidt har desuden vundet flere priser for arbejdet med trivsel og CSR.

Flere end 65.000 midt- og østjyder har fiberbredbånd fra EnergiMidt, og antallet er støt voksende.

EnergiMidt har solcelle- og vindmølleparker i Spanien, Italien, Bulgarien, Tyskland og Danmark. De leverer en årlig el-produktion svarende til cirka 50.000 familiers årlige elforbrug.