Sparefamilier skærer 24 procent af deres elforbrug

Otte midtjyske familier deltager i et energispareprojekt hos EnergiMidt, og efter forsøgets første fire måneder har familierne i gennemsnit skåret 24 procent af deres elforbrug. Simple spareråd, små justeringer i dagligdagen og fokus fra hele familien er hemmeligheden bag de gode resultater.

Otte midtjyske familier sparer lige nu på strømmen som deltagere i et spareprojekt hos EnergiMidt. Fra april til december skal familierne, med hjælp fra spareråd fra EnergiMidt, forsøge at nedbringe deres elforbrug med mindst 15 procent sammenlignet med de samme måneder året før. Og projektet er kommet godt fra start.
- Familierne klarer sig rigtig godt. Vi lavede et lignende projekt for tre år siden, hvor 13 familier i løbet af et år gennemsnitligt skar 24 procent af deres elforbrug, og det var tilsyneladende ikke en engangsforestilling, for vores nye sparefamilier lader til at gøre dem kunsten efter. Siden projektets start i april har de gradvist forbedret sig, og den seneste måneds resultat har bragt dem op på en gennemsnitlig besparelse på 24 procent siden april, fortæller Henrik Højlund, kommunikationskonsulent i EnergiMidt.

Besparelser over 30 procent
Blandt de otte familier er der resultater i begge ender af skalaen. En enkelt familie har ikke haft held med at realisere en besparelse endnu, og en familie har sparet omkring 3 procent, men ellers ligger næsten alle familier et godt stykke over målet på 15 procent.
- Vi har faktisk tre familier der har sparet over 30 procent. Det højeste gennemsnit ligger på 36 procent.Det er ret imponerende at opleve, hvor stor en forskel det kan gøre at tænke over elforbruget i dagligdagen og få nogle gode råd med på vejen, siger Henrik Højlund.

Denne gang kører EnergiMidts spareprojekt i tre kvartaler, hvor hvert kvartal har sit eget fokusområde. Første kvartal fik familierne spareråd i forbindelse med madlavning. I dette kvartal handler rådene om tøjvask og standby-forbrug, og i næste kvartal er der fokus på belysning.
- Det er de områder, hvor man virkelig kan flytte noget. Familierne skal selvfølgelig have alle fokusområderne for øje gennem hele perioden for at kunne spare så meget, som de gør, men i de enkelte kvartaler får de ekstra information om det aktuelle tema. Standby-forbrug er jo en klassiker, som ses på elregningen selv i ferietid, hvor man måske ikke engang er hjemme. Det er virkelig en strømsluger, som faktisk typisk står for 10-15 procent af det samlede forbrug, slutter Henrik Højlund.

10 spareråd om tøjvask og standby:

1. Fyld vaskemaskinen og tørretumbleren
  2. Vask ved så lav temperatur som muligt (brug lavtemperatur-vaskepulver)
  3. Læs maskinens brugsanvisning og vær opmærksom på specialprogrammer
  4. Vask mindre – håndklæder kan fx godt bruges flere gange (sæt evt. navn på, eller giv hvert familiemedlem en farve) og undgå at bruge vasketøjskurven som ”nem oprydning”
  5. Brug de lange økonomiprogrammer – fx om natten eller mens du ikke er hjemme
  6. Brug tørresnoren frem for tørretumbleren
  7. Rens tørretumblerens fnug- og kondensatorfilter
  8. Køb hvidevarer i de højeste energiklasser
  9. Sluk for standby i hele hjemmet – ingen røde lamper
  10. Køb elspareskinner til computer og tv

• Energispørgsmål

• elforbrug
  • besparelser
  • sparefamilier
  • energibesparelser
  • spareprojekt
  • familier
  • elregning

EnergiMidt-koncernen beskæftiger sig med digital kommunikation og energi. Vi er ejet af vores midtjyske andelshavere, og vores forretningsområder dækker el- og varmeforsyning, fiberbredbånd, el-salg, gadelys, energibesparelser samt vedvarende energi.

Vi ønsker at være kundernes foretrukne valg, og vi er godt på vej. Flere end 68.000 midtjyder har valgt vores fiberløsning, Waoo, der for 5. år i træk er blevet kåret til Danmarks bedste internet.Vi leverer en af Danmarks mest stabile og effektive elforsyninger til 235.000 andelshavere. Vi har ansvaret for flere end 100.000 gadelamper, og vores solcelle- og vindmølleparker producerer vedvarende energi svarende til en fjerdedel af den strøm, som vores kunder aftager.

Vi prioriterer samarbejde og medarbejdertrivsel højt i EnergiMidt. Så højt, at vi blev kåret som Danmarks bedste arbejdsplads i 2015. Vi er 640 engagerede medarbejdere.

El & energi 70 15 16 70