Engcon tilbyder automatisk hurtigskift til gravemaskiner på op til 40 tons

Engcon tilbyder automatisk hurtigskift til gravemaskiner på op til 40 tons

– Det tilkobler automatisk hydrauliske redskaber med stort oliebehov

Engcon påbegynder i løbet af 2019 produktionen af EC-Oil 80, en automatisk hydraulisk tilkobling, der passer til hurtigskiftet Q-Safe 80 til gravemaskiner på op til 40 tons og til store og oliekrævende redskaber.

I 2018 meddelte Engcon, at de påbegyndte prototypeprøvning af EC-Oil 80, den største model af deres automatiske hydrauliktilkoblinger. Det betyder ganske enkelt, at maskinføreren kan blive i kabinen og til- eller frakoble tiltrotatoren eller andre hydraulikredskaber. Dermed slipper man nu for at skulle ind og ud af maskinen og manuelt til- og frakoble genstridige, tryksatte og tilsølede hydrauliktilkoblinger.

I løbet af foråret 2019 bliver EC-Oil 80 klar til produktion i fuld skala. Automatisk hydrauliktilkobling på hurtigskift og tiltrotatorer vil dermed kunne fås til størrelserne QS45-QS80 som standard i tilfælde, hvor kunden køber kombinationen maskinophæng, tiltrotator og styresystem DC2.

– Der er stor efterspørgsel efter automatiske hurtigskift til de større gravemaskiner, da de større manuelle hydrauliktilkoblinger fra ¾ tommes størrelse og opefter er tunge og besværlige at håndtere, siger Fredrik Jonsson, udviklingschef hos engcon Group.

Q-Safe 80 bliver den mest kraftfulde af de automatiske hurtigskift, der er udviklet af Engcon, og den monteres som standard med en EC-Oil 70-blok med to ¾ tommes tilkoblinger, en elkontakt og en tilkobling til centralsmøring. Dette dækker mange behov og kan automatisk tilkoble engcons tiltrotatorer med tilsvarende EC-Oil-tilkobling.

Ud over standardkonfigurationen kan hurtigskiftet Q-Safe 80 også udstyres med en EC-Oil 80-blok med to 1 tommes hydrauliske tilkoblinger, en ½ tommes hydrauliktilkobling og to elkontakter.

Med denne konfiguration bliver det muligt at få op til 250 liters flow gennem Q-Safe 80-hurtigskiftet.

– Hvis der kræves ekstra flow, er det muligt at udskifte EC-Oil 70-blokken med endnu en EC-Oil 80-blok. Så når vi helt op på 300 liters flow, hvor man kan tilkoble store og high-flow-krævende hydrauliske redskaber, siger Fredrik Jonsson.

Engcon meddeler, at deres egne hydrauliske redskaber, pladevibratorer, sortergrabber, tømmergrabber, fejekoste og gaffelrammer kan fås færdigmonterede med EC-Oils automatiske hydrauliktilkoblinger, og at man også tilbyder færdige overdele/adaptere, som kan svejses eller skrues på kundernes eksisterende hydrauliske redskaber.

engcon er verdens førende producent af tiltrotatorer (håndledsfunktion til gravemaskiner) og tilhørende redskaber, som øger gravemaskiners fleksibilitet, præcision og sikkerhed. Med viden, engagement og et højt serviceniveau skaber vi succes for vores kunder.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med sæde i Strömsund i Sverige, og derudover 9 salgsselskaber på de respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Frankrig, Holland og Nordamerika (USA og Canada). Ansvarlig for de øvrige markeder er engcon International. engcon-gruppen omsatte i 2017 for ca. 1000 mio. SEK med ca. 250 medarbejdere. engcon blev grundlagt i 1990. www.engcon.com

engcon – verdens førende producent af tiltrotatorer

Vi er engcon, en virksomhed fra det nordlige Sverige, som er opbygget og drevet af mennesker, der lægger deres hjerte og sjæl i at ændre den måde, gravearbejde udføres på. Lige fra første færd har vores virksomhed bygget på en tæt relation til slutbrugerne af vores produkter for at optimere deres hverdag.

engcon blev grundlagt af Stig Engström i 1990 og begyndte straks at udvikle den nu verdensførende engcon-tiltrotator.

VORES VISION
Change the world of digging - En helt ny form for gravning

VORES FORRETNINGSIDÉ

Som uafhængig producent og leverandør af avanceret tilbehør til gravemaskiner
hjælper vi gravevirksomheder over hele verden med at skabe sikrere arbejdspladser, optimere deres ressourcer og være mere effektive.

VORES MISSION
At blive verdens førende, uafhængige producent af avanceret tilbehør til gravemaskiner verden over.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med hovedsæde i Strömsund i Sverige, og også salgsfirmaer på respektive markeder: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrig, Benelux, Nordamerika (USA og Canada), Storbritannien Tyskland, Korea og Australien. engcon-gruppen omsatte i 2020 for ca. 1230 mio. SEK med ca. 300 medarbejdere. engcon blev grundlagt i 1990. www.engcon.com