EWII flytter produktionen af TRIPL til Danmark

Det innovative, danskudviklede elkøretøj TRIPL skal fremover produceres i Danmark. Det betyder i første omgang omkring 20 nye danske arbejdspladser, og flere er på vej.

Energikoncernen EWII, der står bag det succesfulde elkøretøj TRIPL, har valgt Johannes Pedersen a/s fra Viborg som fremtidig samarbejdspartner til produktionen af TRIPL. Johannes Pedersen a/s, der er en del af JP Group Holding, skal stå for serieproduktionen, mens udviklingsproduktion og testcenter fremover får til huse i EWIIs hovedsæde i Kolding.

”Vi flytter produktionen fra Polen til Danmark for at få en mere effektiv proces og skaber dermed en række nye, spændende danske arbejdspladser. Alene i løbet af det første år regner jeg med, at vi samlet kommer til at skulle bruge mere end 20 ekstra personer, og går det, som vi forventer, bliver det tal hurtigt fordoblet,” lyder det fra Knud Steen Larsen, adm. direktør i EWII Koncernen.

Stor international interesse
TRIPL er udviklet af EWII Koncernen, som et energi- og miljørigtigt elkøretøj til brug for vareudbringning i byer, og siden verdenspremieren ved Folkemødet på Bornholm i 2015 har TRIPL begejstret de mange virksomheder i ind- og udland, der har investeret i eller testet køretøjet til ’last-mile-delivery’. Blandt andet i London, Amsterdam og Berlin har TRIPL gennemgået test, der viser dets overlegenhed i det bynære miljø.

”Udover at skåne miljøet mindsker TRIPL også trængslen i byerne,” siger Knud Steen Larsen.

Efter en kort periode, hvor TRIPL blev produceret i Polen, ønskede EWII en anden løsning, og valget af Johannes Pedersen a/s er faldet ud efter et længere sourcing forløb på det europæiske marked for at finde den rette samarbejdspartner.

”Vi har kigget bredt i Europa, og når alle faktorer er regnet ind, har vi fundet den bedste løsning i Johannes Pedersen a/s. Et af de væsentligste parametre har været at få et tæt samarbejde mellem EWIIs udviklingsproduktion i Kolding og den nye serieproduktionspartner, og her har en geografisk nærhed selvfølgelig spillet positivt ind. Samtidig har Johannes Pedersen a/s bevist gennem længere tid, at de har de rette kompetencer indenfor produktion af elkøretøjer,” understreger Knud Steen Larsen.

Stærke kompetencer
For Johannes Pedersen a/s er aftalen med EWII endnu et bevis på virksomhedens stærke knowhow inden for elkøretøjer.

”Vi er glade for, at så stor en aktør som EWII finder vores kompetencer inden for montage af elkøretøjer interessante. Vi har et strategisk mål om at være en væsentlig medspiller i markedet – særligt indenfor opstarts- og nicheproduktion af elkøretøjer, og vi er selvfølgelig interesserede i at bevise, at det kan lade sig gøre at have montageproduktion i Danmark,” siger Martin Pedersen, ejer af JP Group Holding og søn af selskabets grundlægger Johannes Pedersen.

Virksomheden Johannes Pedersen a/s har stor erfaring med at indgå i samarbejde omkring udviklingsprojekter inden for transportsektoren, og særligt elkøretøjer.

”Vi bygger hele tiden ovenpå de erfaringer, vi har, og derfor kan vi ofte med god succes bringe vores kompetencer i spil, så det giver ekstra værdi. Det er også sket i forbindelsen med udviklingen af den nye version af TRIPL, hvor vi er kommet med nogle indspil til at forbedre og effektivisere montageprocessen og ledningsnettet på køretøjet,” siger Martin Pedersen, og fortsætter:

”Vi har haft en meget positiv og seriøs dialog med EWII, hvor det har været tydeligt at mærke, at EWII er en stor koncern præget af professionalisme.”

Hos EWII forventer man sig meget af den nye samarbejdspartner Johannes Pedersen a/s.

”Jeg ser meget frem til det næste step i fortællingen om TRIPL. Det tegner ganske lovende, og nu hvor vi er trukket til Danmark med den samlede udvikling og produktion, vil vi også kunne komme hurtigere på det internationale marked til glæde for alle vores kunder,” siger Knud Steen Larsen.

Knud Steen Larsen, adm. direktør i EWII koncernen        mob. 20 33 04 21

Martin Pedersen, ejer af Johannes Pedersen a/s             mob. 40 68 61 61

Om EWII:

EWII koncernen er en national energikoncern med internationale aktiviteter. Virksomheden tager aktivt del i udviklingen af fremtidens klimavenlige energiteknologier - herunder vindstrømproduktion, elkøretøjer og brændselsceller – og velfærdsteknologiske løsninger.

EWII sælger energi og tilbyder energirådgivning og køleteknik.

Derudover leverer EWII el, fjernvarme, fiberbredbånd og drikkevand.

EWII er en af Trekantområdets største private arbejdspladser med mere end 560 medarbejdere og omsætter for ca. 1,6 mia. kr. om året.

Om Johannes Pedersen a/s:

Johannes Pedersen a/s er en dansk eneejet montage- og produktionsvirksomhed, der søger langvarige relationer med sine kunder. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for montagevirksomhed af elektriske køretøjer kan virksomheden være en aktiv sparringspartner i processen frem mod iværksættelse af en serieproduktion.

Johannes Pedersen a/s’ aktiviteter omfatter endvidere fremstilling og renovering af interiørkomponenter til togbranchen samt produktion af reservedele til det automotive eftermarked. Johannes Pedersen a/s er en del af JP Group Holding, der er en privatejet koncern. JP Group Holding beskæftiger cirka 200 medarbejdere og omsatte i 2016 for ca. 440 mio. kr.

• grøn omstilling
  • elkøretøjer
  • transport
  • el i transportsektoren

EWII er en national energikoncern med internationale aktiviteter. Virksomheden tager aktivt del i udviklingen af fremtidens klimavenlige energiteknologier - herunder vindproduktion, elkøretøjer og brændselsceller – og velfærdsteknologiske løsninger.

EWII sælger energi og tilbyder energirådgivning og køleteknik. Derudover leverer EWII el, fjernvarme, fiberbredbånd og drikkevand.

EWII er en af Trekantområdets største private arbejdspladser med mere end 560 medarbejdere og omsætter for ca.  1,6 mia. kr. om året.