Meget mere overskudsmad kan komme socialt udsatte til gode

Overskudsmad svarende til 1,6 millioner måltider. Så meget har fødevareBanken indsamlet i Danmark det seneste år. Det er en stigning på ca. 60 % fra året før. Vi forventer at øge distributionen i 2016.

fødevareBanken har i 2015 kunnet distribuere 688 tons overskudsfødevarer til blandt andet væresteder, krisecentre og herberger landet over.

Det er især økonomisk støtte fra VELUX FONDEN, en ny afdeling i Aarhus og et modtagernetværk på mere end 100 sociale organisationer, som har betydet, at organisationen har kunnet udvide sine aktiviteter. Det er en stigning på ca. 60 % i forhold til året før.

Organisationen har hen over det seneste år med to driftscentre i København og Aarhus foruden hovedstads- og Aarhusområdet kunnet starte levering af overskudsmad til hergberger, varmstuer og krisecentre i en række danske byer heriblandt Roskilde, Taastrup, Skanderborg, Silkeborg, Viborg, Horsens, Vejle og Randers. I 2016 forventer fødevareBanken yderligere øget distribution.

”Vi kan konstatere, at der her er en god mulighed for at nedbringe madspild, samtidig med at man hjælper sociale organisationer, som tager sig af socialt udsatte. Vi smider i Danmark 700.000 tons mad i skraldespanden. Noget af den mad kan fødevareBanken indsamle og fordele til sociale organisationer, og det mærker vi stigende opbakning til,” fortæller Karen Inger Thorsen, direktør i fødevareBanken og fortsætter:

”Vi kan sagtens nå meget længere ud i landet og håndtere flere overskudsvarer end vi gør i dag. Så det er vores forventning at øge distributionen yderligere i 2016. Dermed ikke sagt, at vi kan løse madspildsproblemet i Danmark alene, men vi kan være en del af en god løsning, som er til glæde for både donorer og modtagere og som er fødevaresikker.”

Fødevarerne kan være alt fra grøntsager, mælkeprodukter, kolonialvarer og kød/fisk, som fødevareBanken modtager fra fødevarevirksomheder, der af forskellige grunde ikke kan sælge dem. Og i stedet for at smide dem ud vælger virksomhederne at donere dem til fødevareBanken. Varerne kan have buler i pakningen, en kort holdbarhed eller en forkert etiket, som gør dem uegnede til salg, men kvaliteten fejler ikke noget.

• Miljø, energi

• sociale organisationer