Øget efterspørgsel på skirejsekataloger på trods af ændret købemønster

På trods af nedjusterede forventninger til salget af skirejser, oplever hojmark-koncernen en øget efterspørgsel på virksomhedens skirejsekataloger. Købemønsteret har ændret sig i lyset af finanskrisen.

Det er ingen hemmelighed, at hojmark-koncernens forventninger til årets skisæson har været mere beskedne end tidligere år, og ifølge Marketingchef Trine Ørskov oplever koncernens skirejsebureauer da også en markant ændring i købemønsteret:

- ”Normalt kalkulerer vi med, at 70 % af vores rejser er solgt inden efterårsferien. Når kataloget lanceres i august går det stærkt, og efter uge 42 går kurven ned igen. I år ser købemønsteret anderledes ud. Vi ser en klar tendens til, at kunderne er afventende, og køber rejsen senere end tidligere”, siger Trine Ørskov.

Til gengæld har efterspørgslen på skirejsekataloger til den kommende sæson været langt større end hidtil, og hojmark-koncernens selskaber måtte melde ”alt udsolgt” allerede i efterårsferien. Trine Ørskov forklarer det med, at danske skiløberes rejselyst er uændret på trods af at finanskrisen har sat sit præg på købelysten:

- ”Vi har trykt nye kataloger, og efterspørgslen er stadig lige høj. Danskerne er stadig lige så skilystne som tidligere. Når man tøver med at tage den endelige købsbeslutning, kompenserer man ved at sidde i sofaen med de farvestrålende kataloger og drømme sig af sted”, siger Trine Ørskov og fortsætter:

- ”Vi mærker, at informationssøgningen op til købet af en skirejse er længere end hidtil. Gæsterne bruger mere tid på at sætte sig ind i de forskellige tilbud og muligheder. De vil være helt sikre på, at de træffer det rigtige valg.”

- ”For at imødekomme den økonomiske usikkerhed, som er en realitet for mange mennesker, tilbyder vi en afbestillingsforsikring, som også dækker, hvis man bliver opsagt fra sit arbejde”, siger Trine Ørskov.

Ved spørgsmål kan Trine Ørskov kontaktes på tlf. 96 74 23 75 eller på e-mail trine@hojmark.dk. På hojmark.dk/kontakt/presse findes billeder til fri brug samt pressemeddelelsen i wordformat.

• Turisme

• højmark rejser
  • skirejsekataloger
  • ski
  • trine wittrup Ørskov

hojmark-koncernen
tog sin begyndelse i 1992, hvor Højmark Rejser begyndte at arrangere skirejser til Østrig. I dag er koncernen Skandinaviens største alpine skirejsekoncern med hovedkontor i Ringkøbing. Koncernen består af skirejsebureauer med speciale i Alperne: Højmark Rejser i Ringkøbing og Lion Alpin i Göteborg sender danske og svenske gæster på ski i Østrig og Italien. hojmark-koncernen ejer desuden det onlinebaserede rejsebureau Clickski.com, som sælger skirejser til Østrig og Tyskland. I skisæson 2010 rejste mere end 25.000 gæster på ski i Østrig, Italien og Tyskland med hojmark-koncernen. Vi er i alt 25 medarbejdere samt 70 skiguider i sæsonen.

John Brügmann

Adm. direktør 96 74 22 98