​Hövdings airbag beskytter cirka 50.000 cyklister

​Hövdings airbag beskytter cirka 50.000 cyklister

Salget af den svenske opfindelse, Hövdings airbag til cyklister, fortsætter med at vokse, og mellem september og december 2016 blev antallet af solgte Hövdinger mere end fordoblet sammenlignet med samme periode året før. Nu er der cirka 50.000 Hövdinger ude på gaderne. Topresultater i tests af cykelhjelme, ros i et studie fra Stanford University samt stor international opmærksomhed bidrager alt sammen til, at flere og flere beskytter sig med Hövding.

- Hövdings overlegne beskyttelsesevne begynder at give stort gennemslag internationalt. Når et forskningsinstitut som Stanford University publicerer en rapport, hvor de konstaterer, at Hövdings airbag reducerer risikoen for hjernerystelse med op til otte gange, sammenlignet med gammeldags cykelhjelme, bliver vi yderligere bekræftet, siger Hövdings direktør, Fredrik Carling.

Forskningsstudiet fra Stanford University blev præsenteret i foråret 2016, og fik grundig omtale i medier verden over. Det blev også publiceret i det velrenommerede videnskabelige tidsskrift Annals og Biomedical Engineering. Forskningsstudiet konstaterer, at materialetykkelsen og stivheden i Hövdings airbag er ”så godt som ideel”, når det gælder om at beskytte mod hjernerystelse og hjerneskader ved ulykker.

Ved årsskiftet var Hövding til salg i 836 butikker i Europa og Japan. Der var omkring 50.000 Hövdinger i trafikken, og der er registreret 800 ulykker, hvor Hövding har beskyttet liv. Den store efterspørgsel efter Hövding og den hurtige vækst i 2016 betyder, at virksomheden nu gennemgår produktionshastigheden for at imødekomme efterspørgslen.

- Vi har fuldt fokus på at effektivisere vores produktion så vi kan fremstille titusinder af Hövdinger om måneden. Samtidig arbejder vi på at sikre en høj kvalitet selv om vi øger produktionstakten, siger Fredrik Carling.

Gå ind her for at se, hvor man kan købe Hövding i Danmark: http://www.hovding.com/retailers

Vil du læse mere om Stanford Universitys rapport ”Modeling and optimization of airbag helmets for preventing head injuries”, samt artiklen i Annals of Biomedical Engineering, kan du gå ind her: http://link.springer.com/article/10.1007/s10439-016-1732-1

Kategorier

Hövding er en diskret krave, cyklisten bærer om sin hals. Kraven indeholder en sammenfoldet airbag, som udløses på 0,1 sekund, når den er involveret i en ulykke. I en stor test af cykelhjelme, udført af Folksam, blev det påvist, at Hövding har 3 gange bedre stødoptagelsesevne end alle traditionelle cykelhjelme. Hövdings airbaghjelm til cyklister har i de seneste tre år været lanceret internationalt og kan i dag fås på 15 markeder i Europa og i Japan. Hövding sælges i mere end 800 butikker og på hovding.com. Alene i Danmark kan Hövding fås i ca. 145 butikker. Virksomheden har 29 ansatte i Malmö. Hövding blev noteret på Nasdaq First North den 16. juni 2015. www.hovding.se