Bæredygtig vandbehandling på laksefarm i Schweiz

Det er nu muligt at producere fisk stort set uden udledning og med meget lille tilførsel af frisk vand. På RAS2020 fiskeanlæg bliver vandet holdt i et lukket system.

For at producere certificerede bæredygtige laks fra sin landbaserede laksefarm i de schweiziske Alper er firmaet Swiss Alpine Fish nødt til at have fuldt styr på vandforbruget. Derfor har man investeret i det patenterede fiskeanlæg RAS2020 fra Krüger i samarbejde med Bent Urup. Teknologien sørger for, at hele 99,7 % af vandet renses og recirkuleres i et landbaseret system. Dermed er der nærmest ingen udledning i det lokale vandmiljø.

– Kravene er ekstra skrappe til vores produktion, fordi vi som de første i landet vil dyrke bæredygtige laks.

Uden et vandbehandlingsanlæg af denne type kunne vi ikke dyrke vores fisk bæredygtigt, siger direktør Julian Connor.

Han fortæller, at efterspørgslen efter bæredygtigt og lokalt dyrket fisk – i hans tilfælde laks – er stor i Schweiz og schweizerne er villige til at betale en noget højere kilopris end man er på det internationale marked.

– Det gør os i stand til at bygge et effektivt førsteklasses anlæg, hvor vi bruger det bedste foder, og hvor vi ikke bruger kemikalier og heller ikke udleder spildevand til vandmiljøet. Schweizerne har stort fokus på bæredygtighed og et rent vandmiljø, siger Julian Connor.

Fiskeanlægget kan producere 600 tons fisk årligt og optager kun 2.200 m2 inkl. karantæne- og spildevandsanlæg , da det er meget kompakt bygget.

Kan tilpasses overalt

– Kompaktheden i RAS2020 designet gør, at der kan produceres den samme mængde fisk på den halve plads af, hvad et konventionelt anlæg fylder, siger Michael Bech, der er projektudvikler hos Krüger.

En central platform i det cirkulære anlæg, hvorfra fiskene bliver håndteret, giver kort afstand til både de syv tanke i anlæggets inderkreds, og til de syv tanke i yderkredsen. Nye fisk tilføres hver anden måned i inderkredsen, hvor de størrelsessorteres under opvæksten. Når laksene har vokset sig større, flyttes de over i yderkredsen, hvorfra de bliver flyttet videre til en ny ekstern tank med sit eget selvstændige vandsystem. Her går de så i helt rent vand, indtil de ledes direkte over i slagteriet.

– Det cirkulære design, hvor vand cirkulerer hele vejen rundt, gør sammen med de flytbare vægge designet unikt. Tankene er adskilt af net, som vandet kan løbe igennem. På den måde kan vi skabe den optimale vandhastighed i forhold til fiskestørrelse i de to tankkredse og det sikrer, at vi undgår sedimentation af uønsket materiale, siger Michael Bech.

– Der er stor vækst i international fiskeopdræt og derfor har vi store forventninger til vores anlæg, der gør, at producenterne kan leve op til krav om bæredygtighed og et lavt CO2 fodaftryk, slutter Michael Bech.

Download brochure om det unikke og kompakte koncept til landbaseret fiskeopdræt