Oprensning af kviksølv fra Høfde 42

Et nyt pilotprojekt skal fjerne kviksølv fra Høfde 42 ved hjælp af termisk opvarmning. Metoden er et miljømæssigt godt alternativ til traditionel oprensning af jord. Projektet støttes af MUDP.

Høfde 42 på Harboøre Tange ud til Vesterhavet er især kendt for forureningen, der stammer fra 50’erne og 60’erne. Blandingsforureningen indeholder pesticidrester og kviksølv, som er svært skadelig for mennesker, dyr og miljø.

Et nyt pilotprojekt skal rense jord for pesticider og kviksølv ved hjælp af konduktiv termisk opvarmning – også kaldet In-Situ Thermal Desorption - ISTD. Krüger er netop tildelt støtte til projektet af MUDP – Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram i forlængelse af overbevisende resultater på andre forureninger.

Lovende metode med miljømæssige fordele

Ved traditionel oprensning af jord flytter man typisk den forurenede jord til et andet sted, hvor jorden renses eller deponeres. Med ISTD renser man jorden på stedet, og metoden er derfor ofte et både billigere og mere miljømæssigt fordelagtigt alternativ.

Krüger har udført et tilsvarende projekt i Vietnam– i stor skala. Her fjernede man pesticidforurening og den meget skadelige gruppe af klorholdige stoffer, dioxin. Dioxin kræver ligesom kviksølv høje temperaturer at fordampe og fjerne. I dag er jorden i Vietnam – 80.000 m3 helt fri for pesticidrester og dioxin.

Hvis pilotprojektet også viser gode resultater med at fjerne kviksølv fra forurenet jord, er der meget store perspektiver i metoden, siger Maiken Faurbye, der er afdelingschef i Krüger. For med metoden vil vi kunne oprense ikke bare hele depotet på Høfde 42, men også kviksølvforurenet jord andre steder i Danmark og i udlandet på lokaliteter, hvor forureningen i dag får lov at ligge grundet mangel på teknologiske løsninger.

Forholdsvis ny metode

Metoden er en forholdsvis ny metode til at rense forurenet jord effektivt uden at køre jorden væk til ekstern rensning. Krüger har arbejdet med metoden de seneste ti år og har udført projekter flere steder i verden med gode resultater, så metoden vinder indpas. Det nye, som pilotprojektet på 30 m3 skal undersøge, er, om metoden også kan bruges til at fjerne den meget giftige og svært tilgængelige kviksølv. Og det tyder alt på. Metoden er testet i laboratoriet, hvor kviksølv blev fjernet med gode resultater.

Vi er ikke i tvivl om, at vi kan reducere mængden af kviksølv i jord, for det er vist i laboratorieforsøg, fortæller Maiken Faurbye. Det er mere et spørgsmål om at undersøge, HVOR effektiv metoden er ude i virkeligheden. Vi ønsker at eftervise, at rensningen er så effektiv, at jorden efterfølgende kan betragtes som ren.

og fortsætter

Det har store perspektiver for miljøet, lokalsamfundet, turismen, og Danmarks omdømme som miljømæssigt foregangsland, hvis vi kan vise at det nu er muligt at fjerne forureningen.

Forureningen dampes op

Ved hjælp af elektriske varmelegemer installeret direkte i det forurenede jordvolumen, opvarmes jorden til adskillige hundrede grader. Når jorden er opvarmet tilstrækkeligt, vil forureningsstofferne fordampe, og ved hjælp af undertryk suges den fordampede forurening op af jorden, så den kan håndteres på gas- og væskeform.

Lokation: Pilotprojektet udføres på Høfde 42

Partnere: Projektet gennemføres i et tæt samarbejde med Region Midtjylland

MUDP: Projektet er støttet af MUDP med 3,1 mio. kr.

Tidshorisont: Projektet starter i november 2017 og fortsætter hele 2018.

Læs om flere af vores jordoprensningsprojekter her:

• oprensning af forurenet jord
  • forureningsoprensning
  • jordoprensning

Krüger A/S er en internationalt orienteret miljøvirksomhed med speciale i bæredygtig vandbehandling. Vi arbejder som rådgivere, entreprenører og leverandører af teknisk udstyr inden for drikkevand, procesvand og spildevand og bidrager herigennem sammen med vores kunder til at bevare, udvikle og genvinde ressourcer, som er afgørende for menneskers liv. Mange af vores løsninger er patenterede teknologier udviklet i tæt samarbejde med forsyninger og universiteter.

Krüger er en del af den verdensomspændende miljøkoncern Veolia, som vi ofte samarbejder med på internationale projekter.