Ungdommens Folkemøde og LetsGo samarbejder om grøn transport

På torsdag og fredag afholdes Ungdommens Folkemøde for første gang på Frederiksberg. Ungdommens Folkemøde er en demokratisk ungdomsfestival inspireret af ”voksen”-folkemødet på Bornholm, og de politiske debatter og arrangementer er skræddersyet til unge mennesker.

Martin Therkildsen er en del af det unge team bag projektet:

»Det er første gang vi afholder Ungdommens Folkemøde, så der er masser af ting, vi er spændte på. Det er først og fremmest et forsøg på, om vi kan samle ungdommen. Samtidig er det et ambitiøst projekt, der skal tages seriøst,« siger Martin Therkildsen. »Det er hér, man kan skabe ungdommens fælles visioner om fremtidens samfund. Hvilket samfund skal vi skabe sammen? Det bliver nogle fede dage!«

Nye visioner skabes sammen

Man regner med, at omkring 30.000 unge vil svinge en tur forbi Søndermarken til fælles debat d. 8-9. September. Folkene bag de unges folkemøde har ikke valgt et særligt tema for ungdomsfestivalen. Det skal nemlig være de unge selv, der sætter dagsordnen og stemningen:

»Vi vil gerne skabe en bedre og grønnere verden, men vi vil ikke pådutte folk det. Det skal være op til den enkelte, men vi er selvfølgelig interesserede i ikke at lave et overforbrug. Vi sorterer affald, og vi har ikke P-pladser til biler, men til cykler.”

Det er blandt andet derfor, Ungdommens Folkemøde har valgt at samarbejde med LetsGo om transporten.

»LetsGo repræsenterer ideen om, at man ikke skal alting eje selv, men også kan dele. Ved delebiler bruger man kun bilen, når man skal bruge den. Ellers lade man bilen stå. LetsGo arbejder for en ny bilkultur og har ambitioner om at eksperimentere med måde man tænker bil på – Altså et nyt fællesskab med nye tanker. Det vil vi gerne signalere,« siger Martin Therkildsen.

SFU kører i delebiler

SF’s ungdomsparti, SFU,har også meldt sig ind i delebilsordningen. De unge politikere bruger bl.a. bilerne til at fragte grej til og fra Ungdommens Folkemøde. Ifølge SFU’s landsformand, Nanna Bonde, er LetsGo en alternativ transportform, der både passer ind i et politisk ideal og en politisk hverdag:

»Vi er unge mennesker, der ikke selv har råd til bil, så det er en perfekt måde at have adgang til transport, når vi har behovet uden at betale regningen, når vi ikke har noget kørselsbehov. Vi bruger især LetsGo's kassevogne, for vi holder ofte weekendtræf og kurser, hvor vi skal transportere udstyr til madlavning, workshops og fester,« siger Nanna Bonde.

Grønne idealer kan skabe forandring

Til Ungdommens Folkemøde skal SFU sammen med andre ungdomspartier bl.a. lave workshops om, hvordan man kan forandre verden. Her kan delebiler være et lille skridt på vejen til en grønnere verden:

»Delebilskonceptet passer rigtig godt ind i vores politiske ideal. Frem for at vi alle skal eje materielle goder, kan vi deles om dem og på den måde spare på klodens ressourcer. Men det er også et godt eksempel på, at den bæredygtige løsning giver økonomisk og praktisk god mening.«

• ungdommens folkemøde

LetsGo har mere end 185 biler i København, Aarhus, Odense og fem andre danske byer. 15% af dem er elbiler - bl.a. verdens første, og så vidt vides, eneste dele-Tesla S!

Som medlem af LetsGo har du adgang til flere biltyper. Fra København til Aarhus kan du altså køre alt fra minibil til kassevogn.