LINK arkitektur vinder Vestre Viken sykehus i dansk-norsk projektgruppe

LINK arkitektur vinder Vestre Viken sykehus i dansk-norsk projektgruppe

Projektgruppen ‘Cura’ har vundet konkurrencen om den første fase i udviklingen af et nyt hospital i Vestre Viken i Drammen i Norge. Gruppen består af Henning Larsen Architects, LINK Arkitektur og Bølgeblikk arkitekter samt ingeniørerne Multiconsult, Hjellnes Consult og Erichsen & Horgen. Vi skal nu i gang med at konceptudvikle og udforme et skitseprojekt til Vestre Viken Sykehus.

Konkurrencen er udskrevet af Vestre Viken Helseforetak, der ejes af Helse Sør-øst RHF og servicerer omkring 470.000 borgere omkring Drammen. Helseforetaket planlægger nu at opføre et nyt hospital på ca. 180.000 m2 i udkanten af Drammen, ud imod fjorden.

Vores opgave bliver i første omgang at udarbejde et komplet skitseprojekt for hele hospitalet, herunder udeområderne. Videre skal vi se på infrastrukturen omkring det nye hospital, herunder adkomstforhold, parkering mv.

Selskaberne bag projektgruppen har en stor faglig dybde og en bred erfaring inden for sundhedsbyggeri, både i Norge og internationalt, både inden for arkitektur, landskab og ingeniørrådgivning.

Skitseprojektet skal afleveres i december 2015, byggestart forventes at være efteråret 2017, og det nye hospital skal efter planen var klar til brug i 2022.

- Vi er meget stolte af, at vi i projektgruppen har vundet den første opgave, vi har søgt sammen. Vi ser frem til at skabe et helt nyt hospital til borgerne omkring Drammen og håber, at det kan blive et foregangsprojekt inden for sundhedssektoren, sier Geir Odd Målsnes, leder av LINK arkitekturs Sundhedsafdeling.

- Et hospital skal både understøtte helbredelsesprocesserne og være en god arbejdsplads. Det er derfor vigtigt med et tæt samarbejde med både bygherre og brugere, hvilket der også er lagt op til i dette projekt. Et god og åben dialog er med til at skabe kvalitet i byggeriet, supplerer Lars Steffensen, arkitekt og partner i Henning Larsen Architects.

- Arbejdet med det nye Vestre Viken Sykehus er en krævende opgave, som hele projektgruppen ser meget frem til at tage fat på. At vi er blevet tildelt opgaven viser, at ’Cura’ har den faglige styrke, som er nødvendig for at løse komplicerede opgaver inden for sundhedssektoren, og jeg er sikker på, at vi sammen kan skabe et rigtigt godt projekt, siger Christian Nørgaard Madsen, adm. dir. i Multiconsult.

Kristina Jordt Adsersen

Pressekontakt CEO / Arkitekt MAA / Cand.arch. +45 28 40 30 59

Skandinavisk arkitektur med særlig nordisk nerve

LINK Arkitektur er en af Skandinaviens største arkitektvirksomheder med 500 medarbejdere fordelt på 15 kontorer i Danmark, Norge og Sverige. Vores ydelser dækker alle discipliner inden for arkitektur, indretningsarkitektur, landskab og planlægning. Vores ambition er at skabe arkitektur af høj kvalitet, der sikrer en optimal balance mellem høje miljøambitioner, økonomisk rentabilitet og social bæredygtighed. Hos LINK Arkitektur tør vi tænke stort og ikke lade os begrænse af opgaver, der virker umulige. For os handler det ikke kun om arkitektur. Det handler om at skabe rum for bedre liv.

Paradisgade 4a