80 unge tager første skridt på vejen til OL i Brasilien

80 spændte unge – heriblandt elever fra Brasilien og flere andre lande – startede søndag deres uddannelse til skibsassistenter på MARTEC og Skoleskibet DANMARK. Det er startskuddet på årets togt, som går til Rio de Janeiro, hvor skibet skal ligge opankret og repræsentere dansk industri under hele OL 2016. Ud over de brasilianske elever deltager også en brasiliansk professor fra CIABA, et af de maritime akademier som MARTEC samarbejder med internationalt. Uddannelsen gennemføres som sædvanligt på engelsk.

Om syv uger står eleverne ud med Skoleskibet DANMARK med kursen sat mod Rio de Janeiro, hvor skibet er spydspids i et erhvervs- og uddannelsesfremstød med fokus på Dansk-Brasilianske relationer og samarbejde. Skibet danner bl.a. rammen om en royal galla middag og en lang række virksomhedsarrangementer. Eleverne og den øvrige besætning hjælper med arrangementerne ombord og får i fritiden mulighed for at udforske byen, kulturen og er indbudt til at bo på det brasilianske maritime akademi, CIAGA.

Eleverne starter med et 6 ugers værksteds- og teoriforløb på MARTEC, som forberedelse til livet på søen og bor på MARTEC’s skolehjem indtil dagen for påmønstring på skibet. Her fortsætter undervisningen på Skoleskibet, hvor livet består af en kombination af undervisning og praktisk sejllads i tæt forening. Den praksisnære uddannelsesform med teori og praktik i kombination, er et kendetegn for alle MARTEC’s uddannelser. Togtet med skoleskibet bibringer de unge almen dannelse og intensiv erfaring i teamwork, afgørende egenskaber både ved skibsdrift og erhvervsarbejde i almindelighed.

Skoleskibets OL-togt er kommet i stand på initiativ fra skibets protektor H.K.H. Prins Joachim og med gavmilde donationer fra Den A. P. Møllerske Støttefond, Lauritzen Fonden, HEMPEL Fonden, ORIENTS FOND/D/S NORDEN og TORM Fonden. Derudover har Søfartsstyrelsen, Uddannelses- og forskningsministeriet, Den Danske Ambassade i Brasilien, A. P. Møller-Mærsk og det Dansk-Brasilianske Handelskammer, Dansk Idrætsforbund og Dansk Olympisk Komité støttet op om projektet.

Det internationale maritime uddannelsessamarbejde er muliggjort igennem gode partnere i Brasilien, hvor MARTEC samarbejder med de to brasilianske maritime akademier CIAGA og CIABA, universitetet PUC Rio og en række danske og brasilianske virksomheder.

• skoleskibet
  • skoleskibet danmark