Skoleskibet på vej til Rio

MARTEC – Skoleskibet DANMARK besøger Horsens på vejen til Rio de Janeiro

MARTEC og Skoleskibet DANMARK har taget hul på det Olympiske Togt til Brasilien. Første stop på togtet er Horsens, hvor skibet ligger til kaj i tre dage før påbegyndelsen af det lange stræk mod Brasilien. Undervejs aflægges et kort besøg på Tenerife før turen går over Atlanten til Rio de Janeiro, hvor skibet ankommer 1. august 2016. Skibet sejles af 81 unge elever fra hele Danmark, Brasilien og mange andre nationer.

DANMARK skal ligge opankret centralt i Rio de Janeiro under hele OL med en unik udsigt til byens kendetegn. MARTEC har forberedt opholdet i flere år, og skibet kan derfor lægge dæk til en række events for danske virksomheder, danske OL-atleter, medier og journalister. Målet med togtet er at støtte Danmark og danske virksomheder, som har interesse i verdens femtestørste nation. For MARTEC er Brasilien oplagt på grund af den store offshore-sektor og maritime branche generelt, som mange danske virksomheder satser på. De unge skoleskibselever vil få mulighed for at bo på land og opleve kultur, natur og byen på tæt hold.

Program for besøg i Horsens 8/6 – 10/6:

Onsdag d. 8/6: Skibet ankommer til Horsens cirka kl 1000

Onsdag d. 8/6: Åbent skib fra 1400-1600 for alle

Torsdag d. 9/6: Åbent skib fra 1400-1600 for alle

Fredag d. 10/6: Afgang kl. 1000 mod OL 2016 i Rio de Janeiro

Uddannelsen på DANMARK starter med 6 ugers værksteds-, sikkerheds- og teoriforløb på MARTEC, som forberedelse til livet på søen. Uddannelsen er af en kombination af undervisning og praktisk læring i tæt forening. Den praksisnære uddannelsesform med teori og praktik i kombination, er et kendetegn for alle MARTEC’s maritime og tekniske uddannelser.

Skoleskibets OL-togt er kommet i stand på initiativ fra skibets protektor H.K.H. Prins Joachim og med gavmilde donationer fra Den A. P. Møllerske Støttefond, Lauritzen Fonden, HEMPEL Fonden, ORIENTS FOND/D/S NORDEN og TORM Fonden. Derudover har Søfartsstyrelsen, Uddannelses- og forskningsministeriet, Den Danske Ambassade i Brasilien, A. P. Møller-Mærsk og det Dansk-Brasilianske Handelskammer, Dansk Idrætsforbund og Dansk Olympisk Komité støttet op om projektet. Det internationale uddannelsessamarbejde er muliggjort igennem partnere i Brasilien, hvor MARTEC samarbejder med de to brasilianske maritime akademier CIAGA og CIABA, universitetet PUC Rio og en række danske og brasilianske virksomheder.

Kontaktpersoner vedr. dækning af besøg og afgang mod OL:
Pia Ankerstjerne, Direktør, tlf. 9620 8888, pan@martec.dk

Peter Møller Rasmussen, Kommunikations- og marketingmedarbejder, tlf. 3012 3358, pmr@martec.dk

• ol 2016