Medtronic annoncerer foreløbige resultater for verdens mindste pacemaker

Resultaterne blev præsenteret på Cardiostim 2014

MINNEAPOLIS og NICE, Frankrig – den 19. juni 2014 – Medtronic, Inc. (NYSE: MDT) har i dag offentliggjort de foreløbige resultater af de første humane implantationer med den hidtil mindste pacemaker, Micra ™ Transcatheter Pacing System (TPS). Resultaterne fra de første fire patienter, der har fået en Micra TPS, blev offentliggjort på verdenskongressen for elektrofysiologi og hjerteteknologi, CARDIOSTIM / EHRA EUROPACE 2014 i Nice, Frankrig.

Efter hhv. 1 måned og 3 måneder viste resultaterne, at implantationerne med Micra TPS var vellykkede på alle patienterne, der var fra 74 til 83 år, og der var ingen større postoperative komplikationer. Apparatet fungerede som forventet, og de elektriske værdier befandt sig inden for normalområdet.

Micra TPS er et apparat, der er på forsøgsniveau på verdensplan og ikke godkendt i USA. Dets virkning og sikkerhed evalueres i øjeblikket globalt i kliniske forsøg under Medtronic Micra Transcatheter Pacing System (TPS). Studiet udføres på én patientgruppe på flere forskningscentre og vil omfatte maks. 780 patienter på ca. 50 centre.

"De første resultater er opmuntrende, og vi håber, at denne mindre invasive procedure vil vise tilsvarende resultater for alle patienter i forsøget" sagde Clemens Steinwender, chef for kardiologisk afdeling på Linz General Hospital i Linz, Østrig, da han fremlagde sine data på Cardiotim 2014.

Dette lille apparat kræver intet kirurgisk indgreb, eller at der skabes en lille "lomme" under huden, hvilket eliminerer både synlige tegn på apparatet - og en potentiel kilde til apparatrelaterede komplikationer undgås. Med en størrelse, der kun er en tiendedel af en traditionel pacemaker, og på størrelse med en stor vitaminpille, sendes Micra TPS direkte ind i hjertet via et kateter, som indføres i den store lårvene i lysken. Når pacemakeren er på plads, forankrer den sig sikkert i hjertevæggen, men den kan senere flyttes eller fjernes, hvis det er nødvendigt. Micra TPS kræver ikke brug af ledninger for at blive tilsluttet hjertet, og den fastgøres og holdes på plads med små kroge, hvorefter den leverer elektriske impulser til hjerterytmen.

I samarbejde med ledende læger, forskere og videnskabsfolk verden over, kan Medtronic tilbyde den bredeste vifte af innovativ medikoteknologi til interventionel og kirurgisk behandling af hjertekarsygdomme og hjerterytmeforstyrrelser. Firmaet stræber efter at tilbyde produkter og tjenester, der bibringer brugere og sundhedspersonale verden over både klinisk og økonomisk værdiforøgelse.

Medtronic, Inc. (www.medtronic.com) har hovedsæde i Minneapolis og er førende på verdensmarkedet inden for medicinsk teknologi - til smertelindring, helbredelse og livsforlængelse af millioner af mennesker over hele verden.

Alle udsagn om fremtidige forhold er med forbehold for risiko og usikkerhed, som blandt andre er beskrevet i Medtronic's årsrapporter, som er deponeret hos Securities and Exchange Commission. Faktiske resultater kan afvige væsentligt fra forventede resultater.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

• pacemaker