Dygtige chauffører bliver endnu bedre i den ny Mercedes-Benz Actros

Dygtige chauffører bliver endnu bedre i den ny Mercedes-Benz Actros

Uanset om det går opad eller nedad, om vejen bugter sig eller blot fortsætter ligeud, er man altid et skridt foran i den ny Actros. Den adaptive fartpilot Predictive Powertrain Control arbejder nemlig sammen med lastbilens navigation og radarsystem og tilpasser selv hastigheden efter vejens forløb. Resultatet er øget komfort, bedre sikkerhed og ikke mindst en brændstofbesparelse på op til 5 %.

Sikkerhed, komfort og brændstofeffektivitet er de tre nøgleord i beskrivelsen af den ny Mercedes-Benz Actros. Flere nye hjælpesystemer gør nemlig både korte og længere ture mærkbart mere behagelige og sikrere, ligesom chaufføren kan se frem til lidt færre besøg ved dieselstanderen.

Ét af de hjælpesystemer er den avancerede adaptive fartpilot Predictive Powertrain Control, som er standardudstyr i den ny Actros. Når Predictive Powertrain Control er aktivt, tilpasser systemet automatisk hastigheden efter vejens forløb ved brug af radar og det helt nyudviklede 3D-navigationssystem, der tager højde for stigninger, nedkørsler og kurver, så unødige opbremsninger og accelerationer reduceres. Hos den danske Mercedes-Benz-importør har man store forventninger til PPC, for systemet har potentiale til at spare vognmændene mange penge i brændstof og slid ude på vejene:

”Hvis det er mørkt, eller chaufføren ikke har kørt ruten før, kan det være vanskeligt at læse vejens forløb langt fremme, uanset hvor dygtig en chauffør man er. Her kommer Predictive Powertrain Control virkelig til sin ret, for systemet tager højde for vejens forløb – herunder stigninger og nedkørsler – og tilpasser automatisk hastigheden løbende, så unødige opbremsninger og accelerationer undgås. Det skåner bremser og reducerer brændstofforbruget med op til 5 %. Man kan sige, at med Predictive Powertrain Control bliver dygtige chauffører endnu bedre,” siger Mikael Voigt, chef for produkt og marketing hos Mercedes-Benz Trucks i Danmark.

Altid et skridt foran

Predictive Powertrain Control kan aktiveres ved hastigheder på mellem 25 og 85 kilometer i timen og benytter omfattende data fra de digitale vejkort til at genere en digital horisont. Dermed forbereder systemet sig på forhånd på vejens forløb op til to kilometer fremme, og den intelligente fartpilot kan i god tid tilpasse faktorer som hastighed, gearskift og udkoblinger, så unødige opbremsninger og accelerationer reduceres til et minimum eller helt undgås. En tur rundt i en rundkørsel kan tilmed klares helt uden chaufførens indgriben – bortset fra at holde øje med trafikken og dreje på rattet.

Det avancerede radarsystem i lastbilens front hjælper desuden med at øge afstanden til forankørende trafik forud for nedkørsler, så medløbet ned ad bakke udnyttes optimalt, ligesom systemet løbende orienterer sig ved hjælp af sine umiddelbare omgivelser takket være optimeret vejskiltegenkendelse. Og dermed er det muligt at benytte den avancerede fartpilot i hidtil uset omfang i både tættere og mere varierende trafik.