Alternativet stjal mediebilledet med sin #venligrevolution

De største øjeblikke fra Folkemødet 2016

Da Olof Palme i 1968 trådte på på ladet af en lille lastbil i Almedalen på Gotland, havde han nok ikke kunnet forudsige følgerne. Hans improviserede tale førte de efterfølgende år til en eksplosion i arrangementer i Visby på Gotland. I 2011 åbnede den danske pendant til Almedalsveckan: Folkemødet. Netop hjemvendt fra årets runde af den vildeste netværksmulighed og med hovedet fuld af #fmdk giver vi et lille indblik i, hvad der gør Folkemødet til en særlig oplevelse.

Det startede allerede inden Folkemødet, da den amerikanske udenrigsminister John Kerrys besøg i Danmark førte til rygter om, at han havde udtrykt ønske om at besøge Folkemødet. Efter sigende havde han fået et nej, fordi så mange deltagere skulle fragtes til Bornholm med fly, at der var tale om en decideret luftbro. Derfor kunne luftrummet ikke lukkes - selv ikke for en amerikansk ping.

En lukket fest?
Og så var der ligesom lagt op til, at årets folkelige møde skulle blive stort og spektakulært. Ihvertfald målt på udfordringer med at finde overnatning, hvor flere vante deltagere fortalte, at de booker til næste år, så snart de afslutter dette års deltagelse. Betyder det, at der i praksis ikke er plads til folket, fordi det er en bekostelig affære? Nej, det er bestemt ikke indtrykket efter fire dage på vandring fra den ene ende af Allinge til den anden. Overalt var det ikke-DJØFere, der fyldte pladserne på de næsten 3000 events.

IMG_4997.JPG

Folkelig debat hos TDC

Debatten om Københavneri eller folkelighed virker efterhånden lidt træg, for der var som sagt masser af plads til folket. Til gengæld var nattelivet ofte forbeholdt de få, da vip-lister og lukkede fester gav deja vu til konventionelle natklubber. Dagen og natten igennem blev der udvekslet visitkort, opbygget LinkedIn-kontakter og minglet til det yderste. På den måde bliver Allinge forvandlet til en gigantisk industri, forsamlingshus og intern fest på samme tid.

Kongen af Twitter: #venligrevolution
Med 35.111 tweets sendt afsted i løbet af de fire dage, er Folkemødet ubetinget Twitters solar plexus i løbet af de fire dage. Hvis Allinge er universet, hedder kongen af Twitter Uffe Elbæk. Alternativets parti ejede politikernes foretrukne sociale medie med hashtagget #venligrevolution. Måske er det metaltræthed efter et langt folketingsår, for der var ikke så mange kreative hashtags i omløb i år. Efter #fmdk (926) på førstepladsen og #dkpol (524) på andenpladsen, tog #venligrevolution (92) tredjepladsen målt af tre forskere fra Københavns Universitet, Aalborg Universitet og konsulenthuset Analyse & Tal.

Danseglade Alternativere indtog græsset foran hovedscenen til Love Is In the Air torsdag eftermiddag. Da partileder Uffe Elbæk gik på scenen, var stemningen allerede høj, og den blev endnu varmere og mere kærlighedsfuld i takt med hans tale om inklusion, lykke og #venligrevolution, som var partiets tema igennem Folkemødet. Desuden vandt Elbæk Folkemødets Dialogpris for sin evne til at lytte og gå i dialog. Man må sige, at Alternativet fik maksimalt ud af deres deltagelse.

IMG_4929.JPG

Ja, hvem tør egentlig det? Godt spørgsmål i Folkemødets avis

Sådan giver Folkemødet succes
Mere end 4500 Twitter-brugere deltog i debatten med de 140 tegn, og den mest retweetede bruger - en god indikator for succes - er måske overraskende @Autobranchen ifølge Overskrift.dk efterfulgt af @samvirke. For at få succes skal man, udover at engagere sine venner og bekendte til at like og retweete, kommunikere almengyldige, engagerende og emotionelle historier. Det viser forskningen og vores erfaringer.

Højskolerne hev en gammel kending op af hatten, da de aktiverede Grundtvig på Twitter. Den dannede herre var yderst aktiv på de moderne medier og fandt også til Allinge, hvor han travede rundt og høstede utallige selfies med både kendte og ukendte. Det gav Højskolerne et reelt boost og var en veritabel genistreg at støve et traditionelt ikon af og gøre højskolelivet mere relaterbart for de mange deltagere på Folkemødet.

Og så var der selvfølgelig DR-studievært Abdel Aziz Mahmoud, som spiste morgenmad hos Dansk Folkeparti mutters alene. Det lagde han et billede op af på Facebook, og i løbet af fredagen eksploderede billedet og blev delt mere end 900 gange på Facebook og Twitter og fik 26.000 likes.

IMG_5013.JPG

Dansk Journalistforbunds telt med debat om det amerikanske præsidentvalg

Nu er der næsten et år til næste folkemøde, og dermed næsten et år til at lægge planer, strategier og bestemme kursen for næste års deltagelse. For I skal da med, ikke?

”Tilmeld

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk