Lærdom fra FutureComms: PR handler om god historiefortælling

Lærdom fra FutureComms: PR handler om god historiefortælling

For tredje år i træk afholdt Mynewsdesk kommunikationskonferencen FutureComms i London. Med det smukke, klassiske BAFTA-teater som en stemningsfuld ramme mødtes kommunikatører for at lytte til inspirerende foredrag om nye tendenser. Et centralt tema var uden tvivl storytelling.

Skrevet af: Christopher Van Mossevelde, Global Content Marketing Manager hos Mynewsdesk

FutureComms16 blev afsluttet af den karismatiske entreprenør Levi Roots som med guitaren i hænderne sang sin signatursang: ”Reggae Reggae Sauce. I named it twice cause it sound so nice.” Det var noget som fik smilet frem hos de fremmødte, som kender Levi Roots fra hans medvirken i BBC-programmet Dragon's Den. Han solgte ikke bare sin sauce, han stod foran juryen og bad dem investere i ham og hans lidenskab for madlavning som varemærke. Og han vandt.
Netop dette var præcis hvad FutureComms16 handlede om.

Den røde tråd, som ræsonnerede godt hos alle besøgende, var hvordan kommunikation og PR handler om at fortælle gode historier. Historiefortælling er en del af vores dna, og det har det været siden den kognitive revolution. Mennesker er først og fremmest følelsesmæssige skabninger og rationelle tænkere. Vi er drevet af lidenskap. Selv om nogle fortællinger savner rod i virkeligheden, stræber vi efter at finde mening i det absurde og skabe orden i kaos. Fortællinger er vores måde at forstå denne verden på. Det er det som forener oss.

”Gal, ked af det eller glad?”
Louise Hodges, kommunikationschef hos Travelzoo, sagde følgende; ”Kommunikation handler om at skabe en emotionel dialog med dit publikum”, og åbne døren til deres hjerte og sind. Skab en fortælling som publikum kan relatere til, en man husker og kan genfortælle og test om den tåler WSIGF?-testen (Why Should I Give a F**k?).

”Formål fremfor gevinst”
”Betydningsfulde varemærker sælger ikke produkter, de starter bevægelser, og forener folk omkring en kollektiv sag,” siger Alex Myers, grundlægger og direktør i Manifest London.

”Det er ikke længere nok for et varemærke at stå for noget. De må stå op for noget”, slog han fast.

Det er menneskene bag virksomheden som er varemærket. Produkter og tjenester driver os ikke – men at have et liv med et formål gør. Organisationer kan udnytte disse emotionelle behov ved at mobilisere folk på en meningsfuld måde og få dem til at støtte det de tror på.

Adresserer du dette større formål i dit PR-arbejde?

IMG_4904.jpg

Louise Hodges, kommunikationschef hos Travelzoo: Kommunikation handler om følelser

”Hvilken rolle spiller det?”
Hvad er resultater? Da Paul Sutton præsenterede 4R-modellen (Reach, Response, Resonance and Return), forklarede han, at mange starter i den forkerte ende af skalaen med sit markedsarbejde. De fokuserer på rækkevidde i stedet for afkast.

Sutton fortalte en anekdote, hvor hans kone havde mistet sin vielsesring, og hvordan parret startede en kampagne på sociale medier for at finde ringen. Han viste, hvordan kampagnen spredte sig som ringe i vandet med både rækkevidde, respons og resonans. Desværre forblev ringen savnet, men kampagnen nåede tusindvis af mennesker, fordi den talte til følelser.

”Beskeden først, så kanalen”
”Comms is changing... but don’t believe the Hype,” var navnet på forelæsningen som Visa Europas PR-sjef, Rica Squires stod for.

Hun talte om, at mange af os er for fokuserede på kanaler og mister fokus på budskabet. Hun pointerede, hvordan man i situationer med krisekommunikation (som der var en live session med under FutureComms) var for fokuserede på potentielle platforme og glemte det vigtigste - hvad var budskabet! Selvom kommunikationsbranchen har forandret sig meget de sidste 10 år, er budskabet fortsat kerneelementet.

IMG_4916.jpg

Fortæl en god historie
Teknologien udvikler sig hurtigt; det du lærer i dag, kan være udateret i morgen. For at blive succesfuld indenfor PR er nøglen at lære sig kreativitet og fortælling.

Fantastisk PR har evnen til at røre mennesker, skabe følelser og positiv forandring. Kommunikation med et højere formål.

I sidste ende handler det om hvor dygtigt du fortæller dine eller dine kunders historier.

Fortæl din historie med Mynewsdesk og få den nyeste viden om PR og kommunikation i vores månedlige nyhedsbrev. Ingen spam, kun brugbare historier.

”Tilmeld

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk