Interview med en erfaren Folkemøde-deltager: tips til succes!

Interview med en erfaren Folkemøde-deltager: tips til succes!

I dag starter årets største netværksfest, når tusindvis af politikere, PR-professionelle og virksomheder samles i Allinge på Bornholm. Vi har samlet råd fra en organisation, der ved noget om at få mest muligt ud af Folkemødet, så I kan blive inspireret til at deltage næste år.

Med mere end 700 arrangører på Folkemødet kan det være svært at brænde igennem og få sine emner på dagsordenen. Derfor afholdt Mynewsdesk i foråret en konkurrence for virksomheder og organisationer, som ønskede at få maksimalt ud af Folkemødet. Vinderen af Mynewsdesk’s konkurrence om et års gratis newsroom blev GTS - Godkendt Teknologisk Service - som med deres nye newsroom får alle muligheder for at nå bredt ud under og efter Folkemødet.

For andet år i træk deltager GTS på Folkemødet. GTS består af de danske GTS-institutter og har til formål at bygge bro mellem forskningsmiljøet og erhvervslivet. På Folkemødet har de sammen med Innovationsnetværk Danmarkarrangementer som kredser omkring teknologi, forskning, viden og innovation.

Sammen med tre kolleger deltager kommunikationsassistent Mette Frølich på Folkemødet, og hendes bedste tips handler om at trykke hænder, fokusere på emner fremfor organisationenog et år af forberedelse.

Hvorfor besluttede I jer for at deltage på Folkemødet?
Det er en unik måde at møde politikere og påvirke den politiske debat. Vores mål er at flere danskere lærer os at kende på, og det opnåede vi sidste år. Vi har ikke en specifik politisk dagsorden, men ønsker at starte samtaler og møde potentielle samarbejdspartnere. Folkemødet er et oplagt forum for at udvide sit netværk, fordi alle er samlet på samme sted. Her lægger vi fundamentet til et godt netværk, som vi kan samarbejde med resten af året.

Hvilke tips har I til at trænge igennem og få den ønskede effekt?
Vores udfordring er, at GTS ikke er særlig velkendt i den brede befolkning, så i stedet fokuserer vi på vores kerneemner som innovation, teknologi og forskning. Dermed bliver vi interessante for flere. Så mit råd vil være at ikke fokusere på sig selv, men på at udvikle spændende oplæg.

Overvej også, hvordan man som arrangør kan bidrage til samfundsdebatten. Sidste år havde vi en ret snæver debat om forskningspolitik kl. 9 om morgenen uden gratis croissanter, kaffe eller en kendis som ordstyrer, ogalligevel var vores telt var fyldt af mennesker. Jeg tror, at hvis man finder de emner, som folk går op i, så er det muligt at få succes på Folkemødet.

Mit tredje tip er at bruge sociale medier til fulde. Især Twitter er en god platform, fordi man med de rette hashtags kan nå helt nye målgrupper. Udover at live-tweete så planlægger jeg også tweets til hvert enkelt arrangement og sender dem afsted inden debatten.

Hvornår går I i gang med at planlægge Folkemødet?
Det gør vi efter sommerferien i august. Allerede der sætter vi os og kigger på emner, interessante samarbejdspartnere og debattører - og booker overnatning!

Folkemødet har været en integreret del af vores strategi de sidste to år, fordi vi skaber en masse værdifulde kontakter på Folkemødet. Det kræver arbejde, men er helt sikkert det værd for enhver virksomhed eller organisation, der har interesse i at påvirke den politiske dagsorden.

Hvordan bliver jeres nye newsroom en del af jeres kommunikationsstrategi under Folkemødet og efter?
Under Folkemødet vil vi bruge det først og fremmest til at nå ud til de journalister, som er til stede på Folkemødet og er interesserede i teknologi, forskning og innovation. Dem vil vi gerne have dukker op til vores debatter. Dernæst vil vi bruge vores nye newsroom under Folkemødet til at give disse journalister let adgang til det baggrundsmateriale, som ligger til grund for vores debatter f.eks. analyser og årsrapporter. Efter Folkemødet vi vil bruge newsroom til at nå de journalister som interesserer sig for området og som måske ikke kender til GTS.

Følg GTS og Mynewsdesk på Twitter under Folkemødet @mynewsdesk_dk @GTSnettet @metts_fro

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk