Google+ For Virksomheder: Om SEO og Brugervenlighed

Google+ For Virksomheder: Om SEO og Brugervenlighed

I sidste uge lancerede Google muligheden for at oprette virksomheds- og brand-“pages” på Google Plus. Vi var naturligvis meget nysgerrige og ivrige efter at afprøve Google Plus' muligheder for Mynewsdesk og være en af de første virksomheder til at oprette en Google+ side.

Sådan ser Mynewsdesks Google+Page ud. Du skal være meget velkommen til at tilføje os, hvis du har lyst til at teste vores side.

For at være helt ærlige, så ved vi ikke, om vi fortsætter med at bruge siden på Google+. Det hele kommer an på, om det hjælper os med at kommunikere med vores community. Men efter at have lusket lidt rundt, kan jeg konkludere visse ting.

Ingen Sammenkobling Til Google Apps
Pt. kan man ikke sammenkoble virksomhedens side på Google+ med Google Apps. Hvis din virksomhed, ligesom Mynewsdesk, benytter Google Apps til e-mail, dokumenter og kalendere, ville det have været fedt at kunne give administrationsrettigheder til alle medlemmer af virksomhedens Google Apps-konto i stedet for at have virksomhedens side på Google+ forbundet med en privat Google+-konto.

Personlig Profil og Kun En Administrator
Lige nu er din virksomheds side på Google+ forbundet med den personlige Google+-profil, der blev brugt til at oprette siden. Dette betyder, at hvis du opretter siden, så skal du have en Google+-konto, og du skal være administrator for siden. Problemet er, at Google kun tillader én administrator pr. side. Med andre ord; hvis du har oprettet siden, så vær klar på at være den eneste, der aktivt opdaterer den. Dette betyder desværre også, at hvis du vil tilføje nye kontakter til siden, så skal du bruge dit eget personlige netværk på Google+.

Så hvis du vil have andre til at opdatere siden, skal du dele dine personlige login-detaljer. Ikke optimalt.

Organisering af Dine Kontakter med “Circles”
For at kunne organisere dine kontakter efter emne, interesser eller i specifikke grupper bruger Google+ "circles". Dette giver virksomheder mulighed for at kommunikere med forskellige typer kunder eller interessenter ved at bruge forskellige sprog eller forskelligt content. Dette er en klar fordel i forhold til Facebooks sider, hvor du kan målrette opdateringer til lande eller sprog, men ikke efter interesser eller emner.

Jeg kan klikke-og-trække kontakter og tilføje dem til en specifik cirkel eller oprette en ny. Der er fire cirkler til at starte med. Following, Customers, VIPs, og Team Members. Det er essentielt, at du navngiver dine cirkler korrekt, og at du bruger lidt tid på at finde ud af, hvilke cirkler du har behov for. Du kan nemt ende med for mange cirkler, der senere kan udvikle sig til et administrativt mareridt. Du kan kun tilføje personer til dine cirkler, hvis de først har tilføjet din virksomhed til en af deres cirkler.

Ved at poste en opdatering til en specifik cirkel får du målrettet beskeden til en selvvalgt gruppe af mennesker eller brands - kun personer, der har valgt at se dine opdateringer, kan se dem.

Følg Diskussioner med "Sparks"
Ved at bruge "sparks" kan du monitorere, hvad der bliver sagt på Google+ om specifikke emner og interesseområder. Du kan gemme "sparks" baseret på nøgleord, du har valgt, og disse er så tilgængelige i kolonnen til venstre i dit feed. Hver gang du klikker på en "spark", kan du se de seneste opdateringer inden for det givne emne.

Social Influence påvirker SEO
Google+ påvirker SEO på mange måder. Ved for eksempel at bruge +1-knappen (som er lig Synes godt om-knappen på Facebook) kan du anbefale en side eller en opdatering til dit netværk. Google giver derefter en side med flere +1 en højere rangering.

Selv links du har tilføjet til din virksomheds side, både på virksomhedens profil eller i en opdatering, påvirker SEO. Hvis du formår at give dit netværk interessant content, der får folk til at kommentere, dele eller give +1s, så vil din sides rangering forbedres. En side med høj social autoritet bliver simpelthen vurderet som mere vigtig end andre sider af Google.

Der er en YouTube søgeboks (der er lidt svær at finde) i øverste højre hjørne af Google+. Hvis en bruger finder en af dine YouTube-videoer, kan de se og +1'e dem direkte i Google+.

Konklusioner
Jeg tror, at SEO-aspektet bliver hovedårsagen til, at virksomheder afrøver pages på Google+. Jeg er ærlig talt ikke sikker på, hvor stor en trussel det bliver for Facebook, men jeg kan sagtens se Google+ blive brugt til at netværke professionelt, mens Facebook formentlig fortsætter med at være førstevalget som en platform til at netværke privat. At man ikke kan have mere end én administrator, og at kontiene er forbundet til en personlig profil vil højst sandsynligt begrænse antallet af virksomheder, der er villige til at teste Pages på Google+ - men det bliver formentlig ændret snart.

Pernilla Åström, Mynewsdesk
Community Manager
@iPillan på Twitter

Vil du vide mere om Google+? Kast et blik på artiklerne nedenfor:

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk