“Vi er ikke bange for konflikter”

“Vi er ikke bange for konflikter”

Hvert år kårer Mynewsdesk de virksomheder, der har brugt sit newsroom bedst. I år vandt Apollo Rejser Årets Newsroom, fordi de tænker udover salg med content marketing og storytelling. Men Apollo er ikke bare feriestemning, fortæller teamet bag strategien, som ikke er bange for uenigheder med pressen.

Vinderne bliver udvalgt, fordi de balancerer gode historier med at udnytte de mange funktioner som Mynewsdesks værktøj giver mulighed for. Funktioner som for eksempel relateret materiale, billed- og videomateriale og sociale medier.

Apollo tog sejren i kategorien Mellemstore virksomheder med begrundelsen:

“Apollo vinder Årets Newsroom 2015, fordi de formidler en stemning, hvor vi får lyst til at tage på ferie. Smukke billeder, aktivitet på sociale medier og velskrevne tekster, der ikke bare sælger rejser, men også bevæger sig ind på content marketing med tendenshistorier om danskernes rejsevaner. Apollo udnytter mulighederne for storytelling, og derfor vinder de Årets Newsroom.”

En vinterkold eftermiddag kom Mynewsdesk på besøg hos Apollo, og Marketing Manager Katrine Barslev og Account Manager Simon Geoffroy overrakte vinderdiplomet til kommunikationschef Glenn Bisgaard og kommunikationsrådgiver Conni Schmidt.

De har organiseret arbejdet således, at mens Glenn sidder på Apollos hovedkontor, arbejder Conni eksternt med sit eget PR bureau, og det fungerer helt uden problemer. Ifølge Glenn Bisgaard er det ovenikøbet en fordel, fordi han får input udefra.

“Det er sundt at sparre med nogen, som ikke sidder på Apollo til daglig. Vi er blevet opmærksomme på at fortælle historier, som tager udgangspunkt i vores kerneprodukt, men som bliver foldet ud, så de er interessante på et bredere plan og til en større målgruppe,” siger han.

Hvordan skriver I historier, som medierne gider tage op?
"Vi tænker selvfølgelig i salg, men det er vigtigt, at det ikke er det tydeligste fokus i vores content. Vi vil inspirere og fortælle om de mange muligheder, der er i rejseverdenen. Vi tænker altid tal og statistikker ind i indholdet, for så oplever vi, at journalisterne tager bedre imod det. Vi bruger også adfærdsforskning og forsøger altid at tale ned i nyhedsstrømmen. Og så er vi ikke bange for at prøve nye ting og tænke kreativt."

Hvordan tænker I kreativt i praksis?
"Op til folketingsvalget lavede vi en sjov historie om, at det vigtigste valg er sommerferiedestinationen. Det kom der mange sjove reaktioner ud af, både positive og negative, men vigtigst fik vi medieomtale, fordi vi turde tænke ud af boksen."

Hvilke udfordringer havde I tidligere, og hvordan har jeres Mynewsdesk newsroom specifikt hjulpet med at løse dem?
"Verden har skabt et behov for newsrooms, for det er vigtigt at hjælpe journalisterne ved at samle alt samme sted. Det kan man kalde bekvemmelighed, men det er de vilkår, vi arbejder under i en verden, hvor alle kæmper om at få sit indhold ud. Fordelen ved Mynewsdesk er, at man kun gør arbejdet én gang. Vi sender pressemeddelelser og nyheder ud samtidig med, at vi spreder på sociale medier. Dermed når vi en stor målgruppe, og det er utroligt nemt at bruge Mynewsdesk."

Apollo har fundet deres egen vej og med kåringen til Årets Newsroom cementerer de rollen som en vigtig spiller i kommunikationsbranchen. Juryen bag Årets Newsroom motiverede valget af Apollo således:

Apollo er årets vindere, fordi de opfylder alle kriterier. De har smukke, stemningsfulde billeder, tendenshistorier, bruger sociale medier på en intelligent måde og skaber en stemning af ferie og afslapning. Der er basis for endnu mere content marketing, fordi de har så meget godt stof, og vi glæder os til at følge med hos Apollo, og se om de i endnu højere grad udfolder deres potentiale,” siger Katrine Barslev, marketing manager hos Mynewsdesk.

Jourhavende Pressekontakt