“Det er nødvendigt at tænke udover salg salg salg!”

“Det er nødvendigt at tænke udover salg salg salg!”

For andet år i træk vinder Telia hæderen som Årets Newsroom. Som de eneste af årets nominerede formår Telia for alvor at inddrage content marketing. Her fortæller Telias pressechef David Engstrøm og ansvarlig for sociale medier Maria Skriver, hvorfor de har fået succes.

På Amager tæt ved Øresund har Telia til huse i en bygning med åbne kontorer og vinduer i stedet for vægge. Her arbejder pressechef David Engstrøm og ansvarlig for sociale medier Maria Skriver sammen med resten af kommunikationsteamet på at fortælle Telias gode historier. Siden 2014 har de gjort det ved hjælp af Mynewsdesk’s værktøjer. På de to år er der sket meget med Telias syn på PR og kommunikation. Teamet benytter nu strategien “Social PR”, hvor pressehistorier ikke står alene, men kobles til sociale medier for at skabe dialog med læserne og give merværdi til brandet. Det kan for eksempel betyde, at når pressechef David Engstrøm får en henvendelse fra en journalist som undrer sig over høje roaming-takster i udlandet, udnytter teamet henvendelsen til proaktivt at skabe historier for læserne ved for eksempel at skrive et blogindlæg om hvordan man ringer og sms’er billigst på ferien. Alt Telias content samles i deres Mynewsdesk newsroom.

Hvert år kigger en jury udvalgt af Mynewsdesk på de bedste newsrooms. For andet år i træk vandt Telia kategorien Årets Newsroom for store virksomheder (250+). Motivationen var som følger:

“For andet år i træk er Telia den overlegne vinder af Årets Newsroom. Som de eneste af årets nominerede formår Telia for alvor at inddrage content marketing. I Telias newsroom får man historier, der rammer ned i nyhedsstrømmen og giver merværdi. Telia bruger både pressemeddelelser, nyheder og blogindlæg og styrker seo med relaterede historier og highlightede tags. Det er årets mest komplette newsroom.”

Det er et glad Telia-team, der modtager diplom og champagne og sætter sig klar til at dele ud af deres bedste tips til succesfuld PR og kommunikation.

“Der er nogle helt konkrete ting, man kan gøre for at skrive historier, der bliver læst.

• Aktualitet -> vi har udarbejdet et årshjul med begivenheder som er gengangere. Festivaler, helligdage, årstider. Så har man allerede de første 15 historier, og det er nemt at gå til. Tag de lavthængende frugter først.
  • Tænk overskrifter -> Med en fængende tekst giver man læseren et lynhurtigt overblik. Skriv kort og konkret.
  • Hvad vil modtageren have -> Skriv overraskende, sjovt, hjælp læserne i hverdagen, giv praktiske råd. Det opstår ofte, fordi vi selv har et problem f.eks. gode apps til skiferien.
  • Merværdi -> Fold historierne ud og tænk ikke i siloer. En pressemeddelelse kan afføde blogindlæg og opslag på sociale medier. Vi laver undersøgelser, og derigennem skaber vi historier. Historierne behøver ikke handle direkte om vores produkter, men have et stærkt link til brandet,” siger pressechef David Engstrøm.

Netop ideen om at tænke udenfor salgsboksen er en tendens, som Telia har godt fat i. Content Marketing er en hastigt voksende disciplin indenfor marketing og kommunikation, fordi det ikke længere nytter kun at pushe produktlanceringer.

“Man skal tænke i merværdi med historier, der rækker udover produkterne. Vi forsøger hele tiden at have en finger på pulsen i forhold til både vores eget community og mediebilledet i det hele taget. Hvad vil vores brugere have af content, og hvad er aktuelt lige nu? Når man får de vaner ind under huden, kan man så arbejde med at udvikle indhold til de forskellige kanaler og skabe brugerrejsen, som vi sammensætter af både redaktionelt indhold fra bloggen og targeted posts på sociale kanaler i tæt samspil med Online og PR,” siger social media manager Maria Skriver.

Telia arbejder som en lille redaktion med månedlige redaktionsmøder, ideer der flyver rundt i det åbne kontorlandskab og kort fra tanke til handling. Deres planer er bestemt ikke faste, for de er meget åbne over nye forslag, og så analyserer de altid på historiernes succesrate. Det gør de blandt andet via Mynewsdesk’s Analyze-funktion, hvor de hurtigt får et overblik over hvilke historier, der bliver læst og kommenteret mest.

Inden Telia begyndte at bruge Mynewsdesk’s værktøjer havde de specielt udfordringer med deres cms system. Det var tidskrævende, besværligt og meget manuelt arbejde. En af de store fordele ved Mynewsdesk er ifølge David Engstrøm og Maria Skriver, at teamet med få klik kan analysere og se de forskellige historier.

En af de ting, som juryen bag Årets Newsroom lagde vægt på, var at Telia er gode til at præsentere historierne. De tager modtagerne med rundt i relateret materiale og serverer billeder, dokumenter og andet, som folder historierne ud og giver merværdi.

“Telia er helt suveræne. De skaber historier, der ikke bare handler om dem selv, men snarere giver indtryk af, at de gerne vil hjælpe forbrugerne”, siger Thomas Breitenbach, indehaver af Breitenbach kommunikation.

Mette Bierbum Bacher, Head of Social Mindshare supplerer:
“Telia er de eneste, der virkelig bruger content marketing, og de er rigtig gode til det. De taler ned i nyhedsstrømmen og har nyheder, der har spot on nyhedsværdi. Der er et flow og de får læserne til at scrolle videre og dykke ned i deres content,” siger hun.

Jourhavende Pressekontakt