Nestlé vil skabe 20.000 jobs til unge

Nestlé vil skabe 20.000 jobs til unge

Ungdomsarbejdsløsheden er et stort problem overalt i Europa i disse år – også i Danmark. Mange unge kan ikke få en lære- eller elevplads, og mange nyuddannede fra universiteter kan ikke få et første job på arbejdsmarkedet. Derfor har Nestlé netop lanceret et Youth Initiative, der skal skaffe 20.000 europæiske jobs og praktikpladser til unge inden udgangen af 2016.

”Regeringer alene kan ikke løse problemet med ungdomsarbejdsløshed i Europa – virksomheder skal også tage del i det. Vi forpligter os i Nestlé til at tilbyde et stort antal unge muligheden for at lære og udvikle sig inden for vores virksomhed. Disse nye muligheder er et direkte resultat af Nestlés fortsatte vækst og investeringer i Europa”, siger Laurent Freixe, der er Nestlé’s europæiske chef med ansvar for 100.000 europæiske medarbejdere ud af Nestlé’s 340.000 medarbejdere globalt.

Det betyder, at Nestlé vil tilbyde jobs og skabe tusindvis af elev- og praktikpladser i Europa inden udgangen af 2016, og som en del af det nye initiativ vil Nestlé også opfordre sine europæiske leverandører til at tilbyde jobs, elevpladser eller praktikophold til unge mennesker. Nestlé vokser fortsat støt i Europa trods krisen og investerer fortsat i nye europæiske fabrikker og forsknings- og innovationscentre.

Nestlés initiativ mod ungdomsløsheden, som eksempelvis er meget stor i Spanien, bliver også rullet ud i Danmark og de andre nordiske lande.

”I 2011 var 40 procent af de unge nyuddannede akademikere i Danmark stadig arbejdsløse efter et år. Sagen er desværre, at ungdomsarbejdsløsheden især rammer de unge, der har gjort det rigtige, nemlig at tage en god uddannelse og er kommet hurtigt ud på arbejdsmarkedet. Alligevel har de haft svært ved at finde et job. Nestlé Danmark har ofte ansat dygtige nyuddannede, som vi i mange tilfælde har haft som studentermedhjælpere forinden, og det har vi haft stor glæde af. Men den proces speeder vi nu op med dette initiativ,” siger Peter Svensson, der er adm. direktør for Nestlé i Norden.

Udover dette nye initiativ, rettet specifikt mod unge mennesker, fortsætter Nestlé med at tilbyde jobs til de personer, som har mange års erfaring, og at imødekomme sine ældre medarbejderes specifikke behov.

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og omsætter på verdensplan for ca. 550 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte.

Anna Rise

Pressekontakt Kommunikationschef, Danmark

Velkommen til Nestlé Danmark!

Nestlé Danmark forhandler og markedsfører en række stærke varemærker som NESCAFÉ, NAN, Hälsans Kök, Maggi, Smarties, After Eight, NESCAFÉ Dolce Gusto, NESQUIK, FITNESS og CHEERIOS.

Alle produkter produceres ud fra en målsætning om at give forbrugeren et kvalitetsprodukt, som smager godt og samtidig er sundt.