Nestlé offentliggør vinderen af Creating Shared Value Prisen 2012

Nestlé offentliggør vinderen af Creating Shared Value Prisen 2012

Vinderen af dette års Nestlé pris for Creating Shared Value er en organisation i Paraguay, der sigter mod at øge uddannelse og iværksætteri for unge. Nestlé har tildelt prisen til Fundación Paraguaya de Cooperatión y Desarrollo for deres ‘selvforsynende skole’ projekt inden for landbrug, der sikrer, at studerende opnår teknisk- og forretningsmæssig forståelse som en væsentlig del af deres almindelige akademiske pensum. Offentliggørelsen fandt sted til Creating Shared Value Forum 2012 i New Delhi, i Indien.

Selvforsynende
Det ‘selvforsynende skole’-initiativ bygger mikrovirksomheder på skolen, som lærer teenagerne de færdigheder, som arbejdsgivere har brug for. Hver skole laver sammen med non-profit organisationen Fundación Paraguaya en ’lærings og produktionsplan’ for at definere, hvilke små foretagender de skal sætte op. Disse mikrovirksomheder omfatter landbrugsteknisk assistance, mælkeproduktion, landbrug, økologisk landbrug, hoteldrift, biavl og ægproduktion. Lærerne hjælper også de studerende til at udvikle færdigheder, så de kan drive deres egen forretning. De penge som er genereret fra foretagendet, gør det muligt for skolerne at være selvforsynende og dækker deres driftsomkostninger – såsom løn, administration og vedligeholdelse af skole – uden behov for statslig finansiering.

Verdensomspændende projekt
Projektet, som ledes af Fundación Paraguaya, er allerede nået ud til mere end 500 studerende i Paraguay. Det blev etableret første gang i 2003 på Escuela Agrícola San Francisco, som sidenhen har været økonomisk selvforsynende i mere end 5 år. To andre skoler i landet er ved at implementere programmet. På verdensplan er over 50 skoler i 30 lande i Latinamerika og Afrika ved at implementere projektet. I år er omkring 25 skoler i Tanzania i Afrika også ved at udvikle modellen.

Opskalering
Pengene fra Nestlé CSV prisen vil bidrage til at opskalere projektet i Paraguay. Midlerne vil blive anvendt til at genskabe vindermodellen i Paraguay, en by i San Pedro.

Creating Shared Value Prisen
Hvert andet år er op til tre innovative forslag relateret til ernæring, vand og landbrugsudvikling placeret blandt favoritterne til Nestlé Creating Shared Value prisen. CSV prisen fremhæver eksempler på Creating Shared Value (CSV), hvor tildelingen af prisen hjælper innovative og kommercielt levedygtige initiativer til at opskalere og opnå økonomisk bæredygtighed. På baggrund af Nestlés fundament af compliance og bæredygtighed, er CSV virksomhedens tilgang til at drive forretning. CSV sigter mod at skabe værdi for virksomhedens aktionærer og samtidig også for de lokalsamfund, som Nestlé opererer i.

Ansøgning til prisen er åben for individuelle personer, statslige og ikke-statslige organisationer, akademikere og sociale foretagender. Vinderen udvælges af Nestlé CSV Advisory Board, og belønnes med CHF 500.000 (mere end USD 530.000) til at opskalere eller replikere deres projekt. I år er der indsendt mere end 600 ansøgninger fra 76 lande og juryen har valgt én vinder og to andenpladser.

En af de organisationer, som kom på andenpladsen er Arcenciel, med basis i Libanon. En organisation som hjælper bønder og små fødevarebearbejdende virksomheder i landet med at forbedre bæredygtige landbrugsafgrøder.

Den anden andenplads går til non-profit organisationen Excellent Development i UK, som hjælper bønder og deres familier i Kenya, Zimbabwe, Mozambique og Uganda med at få adgang til rent vand, bygge sanddæmninger og drive aktiviteter inden for jord- og vandbevaring.

Nomineringer til 2014 Nestlé CSV prisen er nu åben. Sidste frist er 31. marts 2013.

Prisvindende partnerskab
iDE Cambodia var vinderen af den første Nestlé CSV pris i 2010. iDE Cambodia rekrutterer og uddanner landbrugserhvervsfolk til at blive landbrugsrådgivere. Rådgiverne arbejder tæt sammen med små-skala bønder i et afgrænset område, og gennem denne direkte kontakt kan de sprede en bedre forståelse for god landbrugspraksis. Programmet hjælper landbrugsrådgivere til at blive succesfulde entreprenører. På nuværende tidspunkt arbejder mere end 100 rådgivere med 15.000 bønder.

Relateret information:
Nestlé Creating Shared Value pris http://www.nestle.com/csv/Nestle/Nestleprize/Pages/nestlePrizeincsv.aspx

Læs mere om Nestlé Creating Shared Value prisen:
Insight: A new approach to agricultural development: http://www.nestle.com/Media/NewsAndFeatures/Pages/Approach-agricultural-development.aspx?Category=Investors,CSV

Anna Rise

Pressekontakt Kommunikationschef, Danmark

Velkommen til Nestlé Danmark!

Nestlé Danmark forhandler og markedsfører en række stærke varemærker som NESCAFÉ, NAN, Hälsans Kök, Maggi, Smarties, After Eight, NESCAFÉ Dolce Gusto, NESQUIK, FITNESS og CHEERIOS.

Alle produkter produceres ud fra en målsætning om at give forbrugeren et kvalitetsprodukt, som smager godt og samtidig er sundt.