Gå til indhold
Nestlé opstiller en række tiltag mod børnearbejde som reaktion på rapport fra Fair Labor Association vedrørende virksomhedens forsyningskæde for kakao

Pressemeddelelse -

Nestlé og Nestlés partnere vil involvere samfundene på Elfenbenskysten i nye initiativer, der skal forhindre brugen af børnearbejde i de områder, hvor der dyrkes kakao. Dette skal ske ved at øge kendskabet til børnearbejde samt ved at træne mennesker i at identificere børn, som er i en risikozone, og til at gribe ind dér hvor der måtte være et problem.

Dette initiativ er en del af en handlingsplan udarbejdet af Nestlé som følge af en rapport fra Fair Labor Association (FLA) vedrørende virksomhedens forsyningskæde for kakao i det vestafrikanske land.

Dette initiativ bygger ovenpå en række eksisterende tiltag, under ét kaldet the Nestlé Cocoa Plan, der har som mål at udvikle en mere bæredygtig forsyningskæde for kakao.

“Brugen af børnearbejde i vor forsyningskæde for kakao er imod alt hvad vi står for. Som det fremgår klart af FLA rapporten, så kan ingen virksomhed, der køber kakao fra Elfenbenskysten, garantere, at det ikke sker, men det vi kan sige er, at det har højeste prioritet for os at løse problemet med børnearbejde, ” sagde José Lopez, Nestlés Executive Vice President for Operations.

FLAs konklusioner

FLA konkluderede, at med nogle justeringer og forbedringer kan Nestlé Cocoa Plan blive et godt udviklingsprogram. The Nestlé Cocoa Plan har til formål at gøre det muligt for landmænd at drive profitable landbrug, at eliminere brugen af børnearbejde på disse landbrug og at sikre en bæredygtig forsyning af kakao. Sammen med andre initiativer som Nestlé deltager i, indeholder Nestlé Cocoa Plan byggestenene til en mere robust og dybdegående indsats, udtaler FLA eksperterne i deres rapport.

Nestlé ejer eller driver ikke landbrug i Elfenbenskysten, men virksomheden er godt positioneret til at have en positiv indvirkning på levevilkårene for arbejderne i forsyningskæden for kakao, siger FLA, på grund af virksomhedens indflydelse på leverandører og den mængde kakaobønner som virksomheden køber.

FLA fandt frem til, at børnearbejde er en realitet på kakaoplantager i Elfenbenskysten, og at dette udspringer af en kombination af faktorer såsom fattigdom og den socioøkonomiske situation for landmændene og deres familier.

Handlingsplan

Nestlé har forpligtet sig til at udrydde børnearbejde i virksomhedens forsyningskæde for kakao. De nødvendige tiltag for at løse problemet med børnearbejde har prioritet, herunder forbedringer af virksomhedens leverandør kodeks (Nestlé Supplier Code).

Nestlé vil have leverandørerne i Elfenbenskysten til at sikre, at de landmænd der dyrker kakao for virksomheden er fuldt ud bekendt med de forpligtelser landmændene har overfor Nestlé ifølge leverandør kodeks. Virksomheden vil arbejde tættere sammen med sine leverandører, sine certificeringspartnere og andre instanser for at sikre, at de som arbejder i forsyningskæden for kakao bliver bedre trænet i at identificere børnearbejde og i hvordan der kan gøres noget ved det.

Nestlé har forpligtet sig til gennemsigtighed i hele denne proces. Virksomheden er den første fødevarevirksomhed der tilslutter sig FLA, et nonprofit, multiinteressent initiativ, der arbejder med store virksomheder for at forbedre arbejdsforholdene i deres forsyningskæder. Nestlé har forpligtet sig til at arbejde med FLA også på lang sigt, for at løse de problemstillinger der rejses i rapporten.

Nævnte handlingsplan er blot det første skridt i en lang proces. Kompleksiteten af børnearbejde i forsyningskæden for kakao betyder, at det vil tage flere år at løse problemet.

Certificering

Som et led i sine bestræbelser på at fremme bæredygtighed og løse problemer vedrørende arbejdsforhold arbejder Nestlé med sine partnere UTZ Certified og Fairtrade for at certificere kakao der er produceret af Nestlé Cocoa Plan kooperativer. Nestlé vil fortsætte med at arbejde sammen med sine certificeringspartnere, for at styrke den rolle certificering kan spille i forbindelse med afskaffelse af børnearbejde.

Samarbejde med myndighederne

Virksomheden deler FLAs opfattelse, der fremgår af FLA rapporten, at en enkelt virksomhed ikke alene kan løse problemerne med arbejdsforhold i kakaosektoren i Elfenbenskysten. Regeringen og andre interessenter spiller en afgørende rolle.

Af denne grund støtter Nestlé fuldt ud den nationale handlingsplan mod børnehandel, udnyttelse af børn og børnearbejde, som regeringen i Elfenbenskysten har lavet.

Vigtige links:

Fair Labor Association:  http://www.fairlabor.org/

Nestlé Cocoa Plan: http://www.nestlecocoaplan.com

International Cocoa Initiative: http://www.cocoainitiative.org/

Creating Shared Value: http://www.nestle.com/CSV

World Cocoa Foundation: http://www.worldcocoafoundation.org/

UTZ Certified: http://www.utzcertified.org/

Fairtrade: http://www.fairtrade.org.uk/

Anna Rise

Pressekontakt Kommunikationschef, Danmark

Velkommen til Nestlé Danmark!

Nestlé Danmark forhandler og markedsfører en række stærke varemærker som NESCAFÉ, NAN, Hälsans Kök, Maggi, Smarties, After Eight, NESCAFÉ Dolce Gusto, NESQUIK, FITNESS og CHEERIOS.

Alle produkter produceres ud fra en målsætning om at give forbrugeren et kvalitetsprodukt, som smager godt og samtidig er sundt.