PIXIES TIL NORTHSIDE

Pressemeddelelse   •   Dec 03, 2013 10:00 CET

De store internationale navne står nærmest i kø for at komme til at spille på NorthSide 2014, og det seneste i rækken er det legendariske og banebrydende indieband Pixies, der sammen med danske The Blue Van sættes på en plakat, hvor man allerede finder Arcade Fire, Franz Ferdinand, The National, Queens of the Stone Age og mange flere.

PIXIES
Det er svært at overvurdere, hvor stor betydning Pixies har haft for moderne rockmusik. David Bowie, Bono, Thom Yorke, The Strokes og Pavement har alle nævnt Pixies som et yndlingsband, og Kurt Cobain sagde ofte, at bandets ”Loud Quiet Loud” filosofi havde en fundamental betydning for skabelsen af Nirvana.

Pixies blev dannet i Boston i 1986, og året efter dannelsen var bandet klar med deres første ep, ”Come On Pilgrim”. Ep’en og de fire følgende albumudgivelser kom alle ud på det toneangivende uafhængige engelske pladeselskab 4AD, og sange som ”Gigantic”, ”Here Comes Your Man”, ”Debaser”, ”Monkey Gone To Heaven” og ikke mindst ”Where Is My Mind?”, har alle klassikerstatus i dag.

Pixies gik i opløsning i 1993, hvorefter frontmand Black Francis påbegyndte en solokarriere under navnet Frank Black, mens bassisten Kim Deal dannede The Breeders. Bandet blev dog gendannet i 2004 og har siden da turneret samt udsendt singlen ”Bam Thwok” og ep’en ”EP1”.

Bandets seneste besøg i Danmark blev kaldt af GAFFA kaldt ”en tour de force i støj og hits”, så se frem til en forrygende koncert på NorthSide med verdens vigtigste indieband – Pixies.

THE BLUE VAN
Amerikansk pladeselskab, en iPad-reklame og musik i forskellige film og tv-serier er blot nogle af de spændende ting, The Blue Van har på cv’et. Men gennem det hele er fængende omkvæd og medrivende koncerter en rød tråd i en karriere, der startede med debutalbummet ”The Art of Rolling” fra 2005.

På sange som ”Love Shot”, ”Dreamers” og ”Silly Boy” er kærligheden til klassisk rock ’n’ roll tydelig, men den serveres altid med et moderne tvist og med en energi, der har gjort navnet The Blue Van synonym med forrygende koncerter. Så vi ser frem til at få et skud energi og rock ind i kroppen, når The Blue Van går på scenen til NorthSide 2014.

Dermed er programmet for NorthSide 2014: Ane Brun, Arcade Fire, The Blue Van, Franz Ferdinand, Lucy Love, Mew, The National, Pixies, Quadron, Queens of the Stone Age og Turboweekend.

NorthSide 2014 afvikles i Ådalen ved Aarhus i dagene 13.-15. juni, og billetter sælges via Billetlugen.dk.

Besøg NorthSide.dk eller facebook.com/northsidefestival for mere info om NorthSide 2014.