Den varslede SAS-emission vil være stærkt konkurrenceforvridende

Pressemeddelelse   •   Feb 09, 2010 14:15 CET

- En eventuel ny statslig kapitalindsprøjtning på nuværende tidspunkt er en meget uheldig anvendelse af offentlige midler og skatteydernes penge. Det er overraskende, hvis myndighederne træder til en gang til, når vi kender resultaterne af den forrige emission. Tusindvis af arbejdspladser er siden forsvundet i de skandinaviske lande. En fortsat kunstig indsprøjtning af statslige midler i en stærk konkurrencedygtig industri rammer de sunde selskabers muligheder for at skabe nye og varige arbejdspladser. Vi er også bange for, at det kan svække flyveudbuddet på sigt. Myndighederne i de skandinaviske lande har stadig muligheden for at anvende deres sunde fornuft og trække i bremsen, siger Kjos.

Svækker konkurrencen

SAS’ behov for merkapital skyldes bl.a., at de har ført en aggressiv prisdumping på markedet det sidste år. Det har svækket selskabet, og det påvirker konkurrenterne, som ikke kan gå til staten og bede om flere penge, hvis kassen skulle være tom. Passagererne har fået billige billetter, men realiteten er, at de har bidraget til at betale med skatteydernes penge, siger Kjos.

For yderligere information, kontakt:

Kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik, tlf.: +47 97 55 43 44

PDF-dokument Word-dokument