Hvad står der i Regeringsgrundlaget med relevans for skolerne?

Danmarks Privatskoleforening

Skoleområdet har nu fået sin nye minister, Ellen Trane Nørby. Og Undervisningsministeriet bliver til Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling. Regeringsgrundlaget er præsenteret, men hvad står der i det, der har betydning for skolerne?

FLERE BØRN OG UNGE GODT FRA START er overskriften på det afsnit i Regeringsgrundlaget, der fokuserer på de ting, der ligger tættest på skolernes hverdag. Her gives i korte træk de væsentligste udmeldinger:

Dagtilbud:
  • Dagtilbuddene skal medvirke til at forberede børnene på det liv, der venter i skolen. Regeringen sætter fokus på, hvordan overgangen fra dagtilbud til børnehaveklasse kan styrkes.
Skolen:
  • Folkeskolereformen ses som en vigtig forbedring af den danske folkeskole. Folkeskolen loves ro til at gennemføre reformen.
  • Regeringen vil foretage et eftersyn af inklusionen i folkeskolen.
  • Regeringen vil foretage et eftersyn af samspillet mellem skole og fritidsliv.
  • Regeringen vil sikre, at alle elever får udbytte af faglig fordybelse til enten lektier eller yderligere faglige udfordringer.
  • Regeringen vil sikre bedre rammer for elever med særlige behov.
  • Fagligt udfordrede elever skal have mulighed for at tage et turboforløb med henblik på at blive uddannelsesparate.
  • Elever med særlige behov skal have bedre mulighed for at vælge en fri grundskole.
Valg af ungdomsuddannelse:
  • Unge skal udfordres i deres valg af uddannelse, så de vælger rigtigt første gang.
  • Regeringen vil sikre, at ungdomsuddannelserne spiller bedre sammen, så omvalg og frafald reduceres.
  • Uddannelserne skal rettes mod det arbejdsmarked, der venter eleverne, når de er færdige.
  • Regeringen vil arbejde for, at erhvervsuddannelserne er attraktive, og at flere unge gennemfører en erhvervsuddannelse med en praktikplads i en virksomhed. Målsætningen er, at mindst 25 pct. skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse i 2020. Andelen skal op på 30 pct. i 2025.
  • Regeringen vil styrke fagligheden i de gymnasiale uddannelser ved at sætte adgangskrav, fokusere studieretningerne og gøre flere adgangsgivende fag obligatoriske.

• regeringsgrundlag
  • grundskolen
  • dagtilbud
  • Skolen