Duster, der er den klart mest populære model hos Dacia, får et reelt prishak ned efter regeringsindgrebet.  Derudover får alle Dacia købere et års gratis forsikring med i handlen frem til nytår
Duster, der er den klart mest populære model hos Dacia, får et reelt prishak ned efter regeringsindgrebet. Derudover får alle Dacia købere et års gratis forsikring med i handlen frem til nytår

Spar næsten 10.000 kroner på din Dacia Duster

Regeringens længe ventede indgreb på bilbeskatningen, blev ikke så indgribende som man kunne forvente. Og da slet ikke, hvis det er en Dacia man er ude efter – med mindre det da er en Duster.

Dacia er chokerende billig. Det ved de fleste. Derfor var der heller ikke de store besparelser at hente for de, der overvejede en Dacia, da regeringen i fredags offentliggjorde deres nye skalaknæk.

For langt de fleste modeller i Dacia programmet er i forvejen så billige, at de slet ikke er omfattet af de nye skalaknæk, som primært gavner biler over 200.000 kroner.

For eksempel er det maksimale man kan spare på en Dacia Sandero 2.690 kroner, hvis man da i øvrigt vælger den dyreste Stepway udgave med 90 hk diesel og easy R gearkasse. Samme mønster gør sig gældende for Logan MCV, hvor man blot sparer 1.466 kroner for versionen med 90 hk diesel i højeste udstyrsniveau.

Går man lidt op i størrelse finder man Lodgy, der i Stepway udgaven, og med syv sæder er faldet 6.614 kroner.

Der, hvor der for alvor er penge at spare er, hvis man er på udkig efter en Duster. Her er besparelsen på maksimale 9.675 kroner for Duster Black Shadow 4X4, der efter prisnedsættelsen ender i 229.615 kroner. Kan man nøjes med træk på to hjul i stedet for fire, er der 7.838 kroner at spare.

”Dacia er i forvejen så billig, at de for mange modellers vedkommende slet ikke opnår en besparelse. Men Duster, der er den klart mest populære model, får i den grad et reelt prishak ned”, siger pressechef Søren Hyltoft, der påpeger, at der under alle omstændigheder er penge at spare, når man køber ny Dacia – skalaknæk eller ej. Frem til nytår er der nemlig et års gratis forsikring med i købet, når man handler en ny Dacia.