Hvad er RE-SEPP-TEN på integration mellem Tyskland og Danmark?

Hvad er RE-SEPP-TEN på integration mellem Tyskland og Danmark?

Det spørgsmål blev i dag stillet under Folkemødet på Allinge Havn i en debat afholdt af Scandlines, hvor en række debattører satte spørgsmålet om integration mellem Danmark og Tyskland under lup. I debatten deltog tidligere landsholdstræner Sepp Piontek, CEO hos Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen, medlem af Folketinget for Liberal Alliance Ole Birk Olesen samt Olle Schmidt, der er svensk medlem af Europaparlamentet.

I solstrålerne på Allinge Havn udspillede der sig i dag en debat, om hvordan det kan gøres nemmere at arbejde i Tyskland og bo i Danmark og omvendt, så de to lande i højere grad kan blive integrerede. Debatten, der var modereret af nyhedsankeret Mikael Kamber, satte fokus på de problematikker, der er forbundet med at krydse grænsen. For hvordan kan man gøre det lettere at realisere drømmen om, at kunne bo i Danmark og arbejde i Tyskland?

CEO hos Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen, havde en klar mening om, hvad det er for barrierer, der hindrer samarbejdet mellem Danmark og Tyskland: ”Den største udfordring for integrationen mellem Danmark og Tyskland er, at vi ikke taler hinandens sprog. Vi skal kunne forstå hinanden – både sprogligt og kulturelt. Det går ud over effektiviteten, og vi er ikke godt nok rustet til at kunne lære af hinanden. I Folkeskolen skal vi have tysk op på niveau med engelsk. Derudover er der nogle politiske udfordringer, blandt andet med skat. Både Danmark og Tyskland ønsker at beskatte folk. Derudover er der en række udfordringer i forhold til fradrag. Så der er nok at tage fat i for at skabe bedre vilkår for integration”, sagde Søren Poulsgaard Jensen.

Tidligere landstræner Sepp Piontek meldte klart ud, hvorfor samarbejdet mellem Danmark og Tyskland er svært: ”Da jeg kom til Danmark i 1979 var spillernes indstilling, at det skulle være sjov og skæg det hele. Der mente jeg i stedet, at et godt samarbejde kræver disciplin, for hvis man skal skabe præstationer, kræver det en arbejdsindsats. Der ser jeg en stor forskel på Danmark og Tyskland. Nogle danskere vil ikke have for hårdt arbejde – og det er et problem, når vi lever i en konkurrencepræget verden. Men en nem løsning på problemet, er at gifte sig med en tysker – så slipper man for mange af udfordringerne med integration”, sagde Sepp Piontek.

Medlem af Folketinget for Liberal Alliance, Ole Birk Olesen, havde en løsning på, hvordan man gør det nemmere for de danskere og tyskere, der dagligt krydser grænsen: ”Det er en fordel for alle parter, hvis vi også gør ting på tværs af grænserne, så vi kan udnytte det potentiale, der rent faktisk eksisterer. Det handler også om, at de tyske og de danske skattemyndigheder skal sætte sig ned og blive enige om en praksis, der sørger for, at danskere og tyskere, der krydser grænsen for at arbejde, får langt bedre og mere gennemsigtige vilkår”, sagde Birk Olesen.

Det svenske medlem af Europaparlamentet Olle Schmidt mente, at grænsehindringerne er et generelt problem i Europa: ”Problemet i Europa er, at det er svært at mødes på tværs af grænserne. Vi har et Europa, hvor føringen er taget af tyskerne. Vi har eksempelvis forskellig valuta og det kan være problematisk. For Danmark og for Tyskland og for Sverige er det livsafgørende, at vi finder fælles fodslag, så vi i højere grad kan skabe et fælles Europa.

Eksempelvis skal man se på autorisationer, så det bliver lettere at arbejde på tværs af landene,” sagde Olle Schmidt.

Læs mere om Scandlines på www.scandlines.dk.