Nyt endags-cykelløb starter i Berlin og slutter på Carlsberg

Et nyt endagsløb mellem Tyskland og Danmark ser dagens lys til august. Der
forventes at deltage i hundredvis af både danske og tyske motionister i løbet, som starter ved midnat i Berlin og afsluttes efter 430 kilometers kørsel på Carlsberg, hvor der er målstreg mellem de to berømte elefanter. Her fejres de mange cyklisters ankomst med folkefest akkompagneret af musik samt mad og drikke.

Den 18. august kl. 00.01 lyder startskuddet til et helt nyt og grænseoverskridende cykelløb
for motionister mellem Berlin og København. En række kendte ansigter støtter op om motionssagen og deltager selv i løbet. Det gør blandt andre borgmester Pia Allerslev, cykelrytteren Bo Hamburger, sportsjournalist Dennis Ritter og Jimmy Trolle fra Kræftens Bekæmpelse. Cykelløbet har plads til 800 motionister i alt, hvoraf de 305 sadler allerede er besat.

Initiativtageren bag det spektakulære løb er rederiet Scandlines, der hvert år transporterer mere end 7 millioner passagerer mellem Danmark og Tyskland og ønsker at sætte fokus på de dansk-tyske forbindelser. Alt overskud fra det internationale endagsløb går ubeskåret til Kræftens Bekæmpelses TrædTil-kampagne, der sammen med Mercedes- Benz CPH er blandt hovedkræfterne bag løbet.

Løbet er et endags-cykelløb i to dele. Første del går fra danskernes foretrukne storbyrejsemål Berlin gennem de smukke og afvekslende landskaber i delstaterne Brandenburg og Mecklenburg-Vorpommern til Rostock. Anden del går fra Gedser op over Falster og Sjælland til den endelige opløbsstrækning, hvor Carlsberg med sin berømte elefantport bliver Københavns svar på Champs Elysées. På den tyske side skal der tilbagelægges 265 km og på den danske 165 km, hvilket tilsammen giver 430 km. Mellem løbets to dele er der automatisk indlagt en pause, hvor Scandlines sørger for sejladsen mellem Tyskland og Danmark.

I forbindelse med det internationale cykelløbs afslutning arrangeres der på Carlsbergs område en ægte folkefest med masser af musik og underholdning. Arrangørerne varmer op til et brag af en begivenhed, der danner en festlig ramme om løbet.

"Med opløbsstrækning og målstreg mellem Carlsbergs elefanter har vi fundet en perfekt ramme, som giver endagsløbet en festlig og historisk afslutning. På den måde bliver det nye cykelløb også en af sommerens helt store københavnerbegivenheder, og vi er meget glade for på den måde at bidrage til at sætte maksimalt fokus på motionssagen", udtaler Brian Lindorf Hansen, product manager hos Scandlines.

Prisen for at deltage i Nordeuropas største internationale cykelløb er 795 kroner ved tilmelding inden 1. juli. Herefter er prisen 995 kroner. Vælger man selv at køre og måske tage en ekstra dag i den populære storby Berlin, er der i forbindelse med det nye endagsløb en særligt nedsat pris på 495 kroner for Scandlines-overfart i almindelig personbil med afgang torsdag/fredag og hjemkomst lørdag.

Ved tilmelding af over 10 personer findes en attraktiv pakkepris på 595 kroner per person eller 995 kroner per person inklusiv bus og cykeltransport fra København via Gedser- Rostock.

Prisen for deltagelse i løbet dækker tilmeldingsgebyr, startnummer, tidtagning, forsyninger ved depoterne, spisning om bord på færgen mellem Rostock og Gedser samt diplom for deltagelse. Løbets længde er 430 kilometer, og feltet eskorteres hele vejen af servicevogne og politieskorte ud af Berlin.

Løbets initiativtagere og hovedsponsorer er Scandlines, Kræftens Bekæmpelse og Mercedes-Benz CPH. Øvrige samarbejdspartnere er Wonderful Copenhagen, Østdansk Turisme, Business LF, VisitBerlin og Tourismus-Marketing Brandenburg.