Scandlines tildeles igen prestigefuld Shippax Award

Scandlines tildeles igen prestigefuld Shippax Award

På den årlige Shippax “Ferry Shipping Conference”, der blev holdt om bord på Grandi Navi Velocis LA SUPERBA fra den 5.-7. april 2017 modtog Scandlines igen den anerkendte Shippax Award. Allerede i 2014 fik rederiet tildelt prisen for omstillingen af M/F Prinsesse Benediktes dieselelektriske fremdriftssystem til det banebrydende hybridsystem. I år modtager Scandlines prisen som anerkendelse for rederiets nye moderne hybridfærge M/F Berlin.

I maj og december 2016 indsatte Scandlines to nye færger på ruten Gedser-Rostock. For første gang i rutens historie blev der designet to færger specielt til ruten, da Scandlines også havde et ønske om at give kunderne en helt anden maritim oplevelse om bord samt øge effektiviteten af driften.

I forbindelse med udviklingen af skibene gjorde Scandlines et stort arbejde for at optimere skrog og fremdrivning for at forbedre ydelsen på lavt vand, manøvredygtighed og brændstoføkonomi.

De to nye færger drives af Scandlines’ hybridsystem, der kombinerer brugen af dieselgenerator og batteriinstallation. Hybridsystemet sørger for, at dieselmotoren udnytter brændstoffet mere effektivt samtidig med, at der er en redundant strømforsyning, hvis en dieselmotor skulle stoppe utilsigtet. Sammen med andre optimeringstiltag er færgernes brændstofforbrug blevet reduceret til næsten en tredjedel per overfart per bil sammenlignet med de hidtidige færger på ruten.

I færgens passagerområder er design og interiør inspireret af natur og landskaber, og i de store, lyse rum venter der kunden en fantastisk udsigt ud over havet. I Scandlines Buffet forrest i skibet er der over 300 siddepladser, det samme er tilfældet i foodXpress cafeteria, der ligger midt i skibet og har direkte adgang til den store og moderne Onboardshop. På øverste dæk ligger BerlinXpresso, der er indrettet i strandens farver og har direkte udgang til det åbne dæk.

En uafhængig jury bestående af dedikerede eksperter inden for skibsfart udvælger vinderen af Shippax Award, og prisen anses derfor for at være den fineste inden for den kombinerede færge-, ro-ro- og krydstogtsbranche.

”Scandlines er stolt over, at færgebranchens anerkendte organisation har valgt at tildele M/F Berlin denne fornemme pris. Juryen fremhævede især vores valg af hybridsystem, Berlins optimerede skrog og det unikke og moderne design i passagerområderne,” siger CCO hos Scandlines, Morten Haure-Petersen.

M/F Berlin og søsterfærgen M/F Copenhagen blev færdiggjort på værftet FAYARD A/S. Det franske arkitektfirma AIA architects stod for design og interiør af passagerområderne.

Læs mere om den nye færge til Gedser-Rostock her.

Aktuelle billeder i høj opløsning kan downloades her.

Læs mere om Shippax Award her.

Scandlines står som symbolet på et historisk og tæt samarbejde mellem Danmark, Tyskland og Sverige siden 1872. Under navnene Scandlines og Scandlines Helsingør-Helsingborg markedsføres i dag tre korte færgeruter med høj kapacitet og frekvens samt en grøn vision for fremtiden. Kerneforretningen består i at levere en effektiv og pålidelig transportservice til både passagerer og fragtkunder. Hovedfokus i alle Scandlines’ aktiviteter er at skabe værdi for kunderne om bord på færgerne såvel som i Scandlines’ butikker.

Fordelt på over 90.000 afgange på 12 færger transporterede Scandlines i 2015 i alt 15 millioner passagerer, 3,3 millioner personbiler, 900.000 fragtenheder og 65.000 busser på ruterne Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg.