Danmarks første Scania Streamline leveret

Vognmand Bruno Vozny fra Hjordkær ved Rødekro blev den første danske kunde, der har sat en splinterny Scania Streamline i drift på de danske landeveje. Scania Streamline blev præsenteret for offentligheden i marts og rummer en lang række forbedringer og opdateringer af Scanias tunge lastbilprogram på områder som brændstoføkonomi, driftssikkerhed, komfort og design.

Premierebilen blev en Scania R 560 LA 6x2/4 MNB, der skal levere fast trækkraft til et modulvogntog på ruten Sønderjylland-Taastrup-Vejle og retur.

- Jeg valgte den nye Scania Streamline for at være på den sikre side, fortæller vognmand Bruno Vozny, der efter godt 20 år som lastbilchauffør etablerede egen vognmandsforretning i 2007.

- Jeg stoler på Scanias driftsøkonomi. Jeg har en kollega, som også trækker modulvogntog med en Scania R 560, og med samme specifikation på drivlinen kører han ca. 3,5 km/l. Med den nye og bedre aerodynamik på Streamline-førerhuset regner jeg med at kunne opnå endnu lavere forbrug, siger Bruno Vozny.

Skal køre syv dage om ugen

- Bilen skal køre syv dage om ugen, så derfor er driftssikkerhed helt afgørende for mig. Jeg har tegnet en udvidet drivlineaftale på bilen, og den skal selvfølgelig også køre på en serviceaftale hos Scania, siger Bruno Vozny.

- Jeg skal ikke ligge og rode under mine lastbiler i min ”fritid”, tilføjer han. Bruno Vozny har to lastbiler i sin forretning. Den nye Scania R 560 Streamline skal bemandes af to dygtige chauffører, mens han selv kører videre i en ældre Volvo FH ”pusher-trækker”.

- Lige som den nye Streamline skal køre brød fra Jylland til Sjælland, kører jeg selv en daglig rundtur fra Hovedlandet til Djævleøen med Volvo’en. Den nøjes dog med at trække en enkelt trailer, mens jeg overlader det tunge slæb med modulvogntoget til den nye Scania. Det er jo en V8’er, siger han med et glimt i øjet.

Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 38.500 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2012 omsatte Scania CV AB for SEK 79,6 mia. og opnåede et driftsresultat på SEK 6,6 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.