Sikkerheden har høj prioritet hos Frode Laursen

Frode Laursens chauffører er dygtige og har en god trafikkultur. Med sikkerhedsudstyr i lastbilerne, giver virksomheden dem de bedst mulige betingelser for at færdes sikkert i trafikken.

Sikkerheden er vigtig. Derfor er det - og har det altid været - Frode Laursens mål, at flåden er vedligeholdt. Virksomheden vil også gerne gøre brug af den nyeste teknologi for at forøge sikkerheden for medarbejdere og medtrafikanter.

- Vores største frygt er, at én af vores biler kører hen over en Polo med en lille familie i. Det er vores skrækscenarie. Og jo større flåden er, des større er sandsynligheden for det, siger Jan Skov Pedersen, der er teknisk chef med ansvar for værksteder, biler, teknik, indkøb af biler, trailere og lidt til hos Frode Laursen.

Og som teknisk chef er det også hos ham, sikkerheden starter.

- Vi kræver af vores lastbilleverandører, at vores biler er udstyret med det sikkerhedsudstyr, der gør, at vores chauffører har de bedst mulige forudsætninger for ikke at komme til skade, eller forvolde skade på andre i trafikken, siger Jan Skov Pedersen.

250 nye lastbiler

Det lyder simpelt, men i en virksomhed af Frode Laursens dimensioner er det en enorm opgave. Frode Laursen-gruppen disponerer over 800 biler, som kører i et af virksomhedens selskaber i Danmark eller udlandet. Det omfatter både standard-biler og dedikerede biler. Og med så stor en flåde er der nok at se til fra kontoret i Vitten.

- Cirka 50 procent er p.t. Scania'er, og vi har lige indgået en samhandelsaftale med Scania om at levere 250 lastbiler over de næste to år, fortæller Jan Skov.

Alle bilerne bliver leveret med sikkerhedssystemerne AEB (Advanced Emergency Braking) og LDW (Lane Departure Warning), som anses for at være nogle af de vigtigste systemer til at undgå og begrænse trafikulykker i dag.

Dygtige chauffører

- Vi har jo en ret stor udskiftning på vores biler, og med så stor en aftale som den, vi har indgået med Scania, varer det ikke længe, før de fleste af vores lastbiler har dette udstyr.

- For det ligger os på sinde, når vi sender en bil på gaden, at vores chauffører kører sikkert i trafikken, og sammen med det nye sikkerhedsudstyr er vi sikre på, vi vil få endnu mere trafiksikre chauffører. Vores chauffører har en god trafikkultur, og med det bedste sikkerhedsudstyr giver vi dem endnu bedre vilkår til at udføre deres arbejde, forklarer Jan Skov Pedersen.

- Vi mener helt generelt, at lastbilchauffører er dygtige trafikanter, som blandt andet er årsagen til, at alvorlige ulykker med lastbiler involveret i for eksempel Danmark er faldet med 65 procent i løbet af de sidste 10 år.

Mere sikkerhed

Frode Laursen har valgt at tage initiativ til at afprøve yderligere sikkerhedsoptimering af flåden.

- Vi kører i øjeblikket et forsøg med ACC (Adaptive Cruise Control), som automatisk tilpasser hastigheden og holder afstand til den forankørende.

ACC kan 'forudse' farlige situationer, som i mange tilfælde giver kraftige opbremsninger og i værste tilfælde ender i ulykker, når trafikken pludseligt sætter farten ned. Kommer man for eksempel kørende på en motorvej, hvor der er langt op til den forankørende, og der opstår tæt trafik længere fremme, så de forankørende pludseligt sætter farten ned, så kan det være svært at vurdere afstanden og forskellen i hastighed. Med ACC bliver forskellen i hastighed til de forankørende konstant aflæst, så lastbilen sætter farten ned i god tid.

- Vi tror på, at det forhindrer ulykker og i yderste konsekvens redder liv, siger Jan Skov og tilføjer:

- Og det er også muligt, at det sparer brændstof, så det er en win-win for os.

God dialog

Men avanceret elektronik gør det ikke alene. Hos FL arbejder vi hele tiden på, at det er en kultur, at tingene er i orden.

- Vi går ikke på kompromis med sikkerhed, vi går ikke på kompromis med dæk, og vi går ikke på kompromis med bremser. De ting skal være i orden på alle Frode Laursens biler, fastslår Jan Skov, mens han trommer i bordet med sin pegefinger for hvert punkt i opremsningen.

- Det sikreste ville jo være at blive hjemme, men vi skal ud og køre for at holde hjulene i gang. Vi går efter at lave de optimale sikkerhedsløsninger til de forskellige typer biler, vi har kørende. Der er jo stor forskel på, om en bil kører i byen eller ligger og kører Europas motorveje tynde.

- Det føler jeg, vi har en god dialog med Scania om, når vi kravspecificerer vores biler. Det handler om at kende sine kunder, og der har Scania gjort det godt.

Ramt på stoltheden

Sikkerhed er en investering, men på den lange bane hører sikkerhed og sund økonomi uløseligt sammen.

- For eksempel er Scania Driver Support utroligt vigtigt. Forudseenhed og kontrollerede nedbremsninger øger sikkerheden, så her går økonomi og sikkerhed hånd i hånd.

Samtidig øger det sikkerheden at sørge for, at alle biler altid er i god stand og fungerer optimalt.

- Det er ikke så længe siden, en af vores trailere fik en påtale for, at den bremsede skævt ved en stor politi-razzia. Vi fik den ind og lavet med det samme, men jeg må indrømme, at det ramte mig lidt på stoltheden, husker han. Straks efter reparationen sendte han en mail til den pågældende betjent med dokumentation for, at fejlen var rettet.

De samlede omkostninger

At sikkerhed og økonomi hører sammen skinner også igennem på hans valg af lastbiler. Frode Laursen ser på den samlede pakke, når det kommer til indkøb af nyt materiel. Her er det den aktuelle pakke, der afgør valget.

- Det er TCO'en - Total Cost of Ownership - der afgør det. Hos os er de samlede omkostninger vigtigere end det mærke, vi vælger. Hvis man ikke har den rigtige pris fra starten, så kan man ikke være med, fastslår han.

Med i vurderingen er inkluderet sikkerhedsvurdering, Scania Driver Support, leverandørens beliggenhed, netværk, fleksibilitet, forståelse af vores situation etc.

Vi har valgt at beskrive nogle typer af lastbiler, som dækker omkring 80 procent af vores behov. Resten af bilerne er specialopbygget. Det gør dem svære at specificere i detaljer på forhånd. Men det betyder, at vi bruger meget lidt spildtid per solgt lastbil hos vores lastbilleverandører. Derimod forventer vi, at leverandøren har sat sig ind i vores situation og er parat til at hjælpe os til at blive mere effektive, uanset hvor bilerne kører og med hvilke produkter.

Vi oplever, at mange af lastbilleverandørerne er blevet meget bedre på de parametre, som vi vurderer på, men vi må selvfølgelig tage et valg på et tidspunkt for den næste periode.

FREMTIDEN:

Mange egne lastbiler betyder, at Frode Laursen altid søger dygtige chauffører

Frode Laursen ønsker også fremover at have en stor flåde af egne lastbiler og vil derfor have brug for dygtige chauffører til national kørsel i såvel Danmark, Sverige og Norge. Igennem mange forskellige aktiviteter er der gode muligheder for forskellige typer kørsel, lige fra en ”fragtrute”, specialkørsel med bygningsmaterialer, trækkerkørsel og oliedistribution. Desuden bruges polske og tyske biler til grænsekrydsende transporter, som primært er med trækker. Virksomheden tror på, at de skal have egne lastbiler, fordi de er overbevist om, at de kan levere en bedre service, end hvis man kun bruger 100 % fremmede vognmænd. Det skal nævnes, at de har et vognmandskoncept, som gør, at deres vognmænd yder en meget høj service og har en speciel høj loyalitet, som værdsættes meget.

Der har gennem mange år været en konsolidering i transportbranchen. Derfor forventer Frode Laursen inden for de næste par år at styrke sin position med opkøb af én eller flere transportforretninger i Sverige, Danmark eller Norge.

Frode Laursen tror derfor på en vækst i de Nordiske lande – inden for alle aktivitetsområder. Det kan ske både gennem organisk vækst eller ved opkøb.

Link til film

Scania Driver Support – klik her

Reduced collision risk thanks to Scania AEB braking system – Klik her

ACC – Klik her

LDW - Klik her

• communicator
  • miljø
  • frode laursen
  • aeb
  • acc
  • ldw
  • trafiksikkerhed

Scania beskæftiger i alt cirka 900 medarbejdere, som arbejder med reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, salg af busser og lastbiler, finansierings- og forsikringsløsninger til vognmænd, marketing, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør uddannelse på i alt 26 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.