Større fleksibilitet giver store besparelser

Forsvaret kan spare betydelige summer ved fremover at bruge fleksible køretøjer til forskelligartede opgaver på hele kloden. Det gør Scania til en attraktiv partner for dansk forsvar, når der fremover skal udskiftes i forsvarets flåde af pansrede og ikke pansrede lastbiler.

Når det danske forsvar i fremtiden får behov for nye lastbiler, vil Scania Danmark være klar med de sikreste bedste køretøjer og efterfølgende service til den bedste pris. Så simpel er målsætningen hos Scania, som netop nu opruster for at kunne blive tæt strategisk partner for forsvaret i Danmark.

For nylig vandt Scania en kontrakt på leverance af 184 lastbiler til det finske forsvar, og Beredskabsstyrelsen i Danmark har lige indgået rammeaftale om levering af nye lastbiler i de kommende år. Det har givet Scania ekstra blod på tanden og et erfaringsgrundlag, der er værd at bygge på i forhold til det danske forsvar.

”I årevis har Scania i Danmark været en af de foretrukne leverandører til civile vognmænd over hele landet, fordi vores lastbiler er økonomiske og af god kvalitet. Nu vil vi på samme måde være den foretrukne leverandør til det danske forsvar på lastbiler til både vej og terræn både med og uden pansring”, siger Anton Freiesleben, salgsdirektør for Scania Danmark.

Blandt andet tilbyder Scania i sit produktprogram, at lastbiler med almindeligt førerhus nemt og hurtigt kan ombygges til en pansret udgave af højeste sikkerhedsstandard. På den måde kan forsvaret spare mange penge på fremtidige lastbilindkøb med en fleksibel løsning, der passer præcist til deres behov til alle tider.

”Forsvaret kan på den måde købe præcist det antal lastbiler, de har behov for, og så kan de pansres afhængig af det behov, man aktuelt har for køretøjer til missioner og træning. På den måde undgår forsvaret at have køretøjer stående, som ikke bliver brugt og har altid det korrekte antal lastbiler til rådighed”, siger Anton Freiesleben.

Det unikke i Scanias produkter til forsvar over hele kloden er netop opbygningen af lastbilerne, så de til enhver tid passer perfekt til militære behov. Det tager for eksempel kun 24 timer at ombygge en almindelig terrængående lastbil til at være fuldt pansret, og dermed klar til internationale missioner med risiko for beskydning. Der er kompromisløst fokus på personellets sikkerhed, hvorfor sikring mod bl.a. vejsidebomber er af allerhøjeste prioritet. Scanias modelprogram til militære behov er allerede i dag en del af forsvaret i for eksempel Danmark, Finland, Luxembourg og Holland.

Se særtryk om Scania militærlastbiler og billeder af Scania militærlastbiler

Til baggrund:

Scania har siden 1969 designet deres lastbiler i moduler, hvilket betyder, at de mange tusinde forskellige kundespecifikke løsninger, sammensættes af væsentligt færre komponenter end hos andre producenter.Dette har stor betydning for de samlede produktionsomkostninger og med et årligt salg på mere end 80.000 lastbiler world wide, er det også med til at give kunderne konkurrencedygtige priser. Samtidig reducerer det også kravet til antallet af nødvendige reservedele hos autoriserede serviceværksteder og evt. slutkunder der har egne værksteder, som f.eks. forsvaret.

I en tid med øget fokus på sikring af vore soldater i forbindelse med missioner i verdens brændpunkter, er der også krav om højere niveau af pansring på køretøjerne, for at kunne beskytte dem mod potentiel beskydning, vejbomber, etc.. Det er altså blevet en ikke uvæsentlig del af en samlet investering i nyt materiel og hvor Scania igen har ønsket at give sine kunder størst mulig fleksibilitet. Hos Scania kan man nemlig på under 24 timer ændrer en lastbil fra upansret til pansret, blot ved at skifte førerhuset, netop fordi man benytter de nævnte modulsystemer. Det betyder igen, at forsvaret kun behøver at investere i pansring i takt med det aktuelle behov for indsættelse i de fredsbevarende styrkers mission. Derved spares der altså investerings-midler, som kan bruges til andre anskaffelser. Samtidig er en grundfilosofi hos Scania at pansring monteres indvendig i kabinen, hvorved man udadtil undgår at fremstå med et ændret og mere aggressivt design (udseende).

• Forsvarsspørgsmål

• pansret førerhus
  • førerhuse
  • kriser
  • katastrofer
  • krig
  • uroligheder
  • væbnede konflikter
  • beskyttelse af soldater
  • sikkerhed
  • soldater
  • millitærlastbiler
  • miltær

Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 41.000 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2013 omsatte Scania CV AB for SEK 86,8 mia. og opnåede et nettodriftsresultat på SEK 6,2 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.

Anton Freiesleben

Salgsdirektør, lastbiler Salg af nye og brugte lastbiler til danske vognmænd / transportvirksomheder +45 25518049