Skrup så i seng!

Skrup så i seng!!!

Af ergoterapeut Berit Kloster. Søvn og Comfort, Holstebro.

Vi anerkender i stor stil at kost og motion har stor betydning for vores velbefindende. Både på kort og lang sigt. Desværre er et tredje basalt behov gået i glemmebogen, blevet umoderne, for mange: Søvn.

Vi sover en tredje del af vores liv. Sammenlagt 20-30 år. Det er så lang tid, at det er værd at tænke over, hvordan man får mest muligt ud af al den tid. Ikke alene, fordi søvnen gerne skulle være en god oplevelse i sig selv, men også fordi de to andre tredjedele af livet er afhængig af søvnens kvalitet. En god nattesøvn bidrager, ligesom sund kost og motion, til et godt liv.

Danskerne sover for lidt og for dårligt.

Danskerne sover en time til halvanden mindre end for 100 år siden. Og vi sover dårligere. For vi indretter ikke vores liv efter, hvor vigtig søvn er for vores psykiske og fysiske helbred.

Vi informeres om kost og motion, men sjældent om betydningen af vores nattesøvn. Der kan endda være en tendens til at man hellere skal vænne sig til for lidt end for meget søvn.

Vi der er forældre er vældig opmærksomme på at vore børn får den rette mængde søvn. Og vi kender udmærket symptomerne når der er underskud på de smås søvnkonto.

Voksne – kom så i seng!!

Børn skal passe deres seng. Det har vi længe sagt og vidst. Nu er tiden kommet til at vi voksne sætter den fornødne tid af til at sove og følger børnene trop. Det er helt nødvendigt for vores krop, humør, ydeevne og velvære at vi får sovet nok. Og hvornår har vi så sovet nok…? 8 timer er for de fleste danskere det der skal til for at fungerer optimalt. Så giv dig selv lov til at sove det du har brug for. Det er nemlig også at passe godt på dig selv. Søvn er nøjagtigt lige så vigtig, om end knap så moderne, som sund kost og motion.

God nat og sov godt.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler