Pressemeddelelse -

Cubo Arkitekter A/S har indgår samarbejdsaftale med Symetri om brugen af BIMeye i opførelsen af nyt gymnasium ved Viborg Station; Midtbyens Gymnasium.

Cubo Arkitekter A/S har indgået aftale med Symetri om brugen af BIMeye app’en Requirement Manager i opførelsen af nyt gymnasium ved Viborg Station; Midtbyens Gymnasium.

Sammen med en række underrådgivere, som Møller & Grønborg A/S, ISC Rådgivende Ingeniører A/S, Dansk Energimanagement & Esbensen A/S samt specialkonsulenterne Frie Jernbanekonsulenter og Niras, har Cubo Arkitekter vundet projektkonkurrence for nyt gymnasium og banebro i Viborg Baneby.

Når projektet igangsættes bliver det med BIMeye’s database løsning som cloudbaseret platform for dele af projektets kommunikation. Ifølge Auðunn P. Reynisson, IKT ansvarlig hos Cubo Arkitekter, ser man frem til at få øget overskueligheden i det nye store projekt ved hjælp af BIMeye;

”Nøgleordene for en succes med løsningen er at den er overskuelig, let og læsbar”, siger han.

Med aftalen er Cubo Arkitekter sikret en effektiv måde at løse kravene og specifikationer til IKT. Når løsningen efter en introduktionsperiode er blevet testet af udvalgte i projektgruppen, vil flere i projektgruppen få mulighed for at drage fordel af at anvende BIMeye Requirement manager.

Appen, som er en del af en større skybaseret databaseløsning (BIMeye), giver brugerne adgang til at definere funktionelle og tekniske krav i projektet, som man kan konfigurere efter behov. Fx i forhold til hvem, der har hvilke rettigheder til at se, læse og redigere - alt efter hvilken rolle man har i byggeprocessen (bruger, entreprenør, kunde, arkitekt mv.). Alt er samlet i den samme database og synkroniseres frem og tilbage - uafhængigt af hvilket BIM eller CAD værktøj der anvendes.

Det samlede projekt har en byggesum på ca. 250 mio. kr. Projektet består af to adskilte projekter, der er tæt sammenflettede og afhængige af hinanden i både planlægningen og udførelsen:

• Nyt gymnasium på i alt ca. 13.000 m2 opføres af Mercantec på en grund ved Viborg Station. Gymnasiet skal rumme ca. 1.200 studerende og 130 medarbejdere.
  • Banebroen: En stiforbindelse på ca. 270 meter, som skal skabe en kobling over jernbanen for fodgængere og cyklister fra midtbyen til en sydligere bydel, der de kommende år udvikles under overskriften Viborg Baneby.

Gymnasium og banebro skal være klar til indflytning og ibrugtagning i fjerde kvartal 2018.

Hvis du vil vide mere om hvordan I kommer i gang med BIMeye i jeres næste projekt, da kontakt

Mats Persson på telefon

Du kan læse mere om Requirement Manager her

• Erhverv