Farvel til afhængigheden

Vi lærte hinanden at kende som unge. Du blev min ven, da jeg som soldat blev sendt til Aalborg, hvor jeg ingen kendte. I messen om aftenen hyggede vi to os sammen med andre i samme situation. Vi blev bedre og bedre venner, og du fik mere plads i mit fritidsliv. Jeg anede ikke uråd dengang - troede, at du var min ven.

Da jeg forlod forsvaret og vendte tilbage til Sjælland, fandt en kæreste og købte rækkehus, fik jeg mindre tid til dig og mindre behov for dit selskab.

Men du ventede bare på en ny chance. Den kom, da min familie gik i stykker. Så var du der straks og ville hjælpe, og du blev lukket ind i varmen igen.
Man siger, at hvis man rækker fanden en lillefinger, så tager han hele hånden. Og du viste snart, at du ikke var en rigtig ven, men fanden i forklædning. Først tog du fingeren, så hånden, men jeg troede stadig på dig som en vej. Jeg var jo blevet ensom igen.

Først da to af mine kære opgav livet i januar i år, viste du dit sande jeg. Du tog resten af armen, du fordrejede mine holdninger og ødelagde min sunde dømmekraft. Nu var det pludselig dig, der regerede, og det blev værre - dag for dag.
Du er en giftig satan, og du var tæt på at lykkes med at ødelægge mit liv. Men heldigvis fik jeg et sidste ønske om, at vores såkaldte samarbejde måtte høre op.

Jeg har set dit sande jeg, og du hører ikke hjemme i mit liv. Du har pint og plaget mig; fået mig til at lyve for mine nærmeste , fordi du havde ødelagt mig, så jeg ikke engang kunne deltage i min datters fødselsdag.

Vores venskab er definitivt slut. Jeg vil slet ikke have noget at gøre med dig mere. Forsvind ud af mit liv og vis dig aldrig igen.
Jeg ved godt, du vil prøve, men der er ingen vej tilbage. Jeg har taget min beslutning, og du får ikke lov til at ødelægge mere for mig. Jeg skal på en smuk rejse ind i fremtiden. En rejse, hvor jeg vil blive stærkere og stærkere - dag for dag. Du skal ikke med - find dig en anden legekammerat.

Farvel kong alkohol - din lede satan.

• Folkesundhed

• afhængighed af alkohol