Franzbrötchen - Hamburgs kultkage

Franzbrötchen – Hamburgs kultkage

Enhver bager i Hamburg med respekt for sig selv har såkaldte Franzbrötchen i sortimentet. Og selvom navnet minder om vores franskbrød, er der nærmere tale om en slags kanelsnegle eller et kanelbrød.

Franzbrötchens oprindelse er uklar. En teori er, at Hamburgs bagere under den franske besættelse i det 19. århundrede begyndte at bage franske baguettes, og at en af Hamburgs daværende bagere fik idéen at stege brødet på en pande med kanel og sukker og dermed opfandt Franzbrötchen. Ifølge en anden teori, forsøgte Hamburgs bagere at lave franske croissanter, hvilket i stedet resulterede i Franzbrötchen.

En anden formodning er til gengæld, at kultkagen er af skandinavisk oprindelse. En historie går i alt fald på, at Franzbrötchen blev opfundet af en bager med navnet Franz'scher, der var beliggende i bydelen Altona, der dengang hørte til Danmark. Atter andre tyder på, at Hamburgs bagere blot var inspireret af skandinaviske kanelruller.

Uanset hvordan Franzbrötchen kom til verden, er en ting sikker – det smager himmelsk! Prøv selv....

Ingredienser til ca. 12 stk.

Gærdej:

• 50 g gær
  • 2,5 dl mælk
  • 70 g smør
  • 1 æg
  • 70 g sukker
  • 1 knsp salt
  • 500 g mel

Kanelfyld:

• 100 g blødt smør
  • 100 g sukker (alternativt kan man også bruge brun farin)
  • 3 spsk kanel

Fremgangsmåde:

Gærdejen: Smørret varmes til det lige er smeltet og mælken varmes til den er fingervarm. Smuldr gæren i en skål og opløs i den lune mælk sammen med salt og lidt af sukkeret. Tilsæt herefter resten af sukkeret, det smeltede smør og ægget. Rør i massen til den er jævn og tilsæt herefter melet. Dejen æltes igennem til den er smidig. Lad dejen hæve overdækket i ca. 30 minutter eller til den har ca. dobbelt størrelse.

Fyldet: Mens dejen hæver, røres fyldet sammen til en jævn masse med en el-mixer.

Når dejen er færdighævet, rulles den ud til en kvadrat i størrelsen 70x25 cm. Fordel fyldet på dejen og rul den sammen til en rulle. Rullen skæres ud i 12 trapezformede stykker. Herefter tager du en grydeske og trykker stykkerne flade i midten. Læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir og bag dem midt i ovnen på 160 grader (varmluft) i 15-20 minutter.

Tip: Franzbrötchen kan efter et par dage i brødkassen med fordel varmes i 10-15 sekunder i mikroovnen - så bliver de som friskbagte!.