Talende skraldespande skal reducere skrald i bybilledet

"Har du mere?", "Åhhh tak!" og lignende kommentarer vil fremover møde forbipasserende fra en noget uventet kant, hvis det står til seks ingeniørstuderende fra SDU i Odense. De kalder sig TalkingBin og har udviklet en skraldespand, der skal henlede opmærksomhed på sig selv, ligesom den er i stand til at sende relevant data til dertilhørende renovationsfirma.

TalkingBin består af seks ingeniørstuderende fra SDU, der i tæt samarbejde med Odense Kommune og Odense Renovation, har udviklet en interaktiv skraldespand, der skal motivere sine brugere og på den måde reducere henkastning af affald i byen.

Motivationen bag skabelsen af denne type talende skraldespand startede ifølge Thomas Binzer, én af idéfolkene bag, som et skoleprojekt, der har udviklet sig og er blevet tilpasset efter at have interviewet både kommunen og renovationsarbejdere.

Thomas Binzer forklarer, "Vi var trætte af skrald i byen og ville finde en løsning. Derudover er det meget motiverende, at vi kan være behjælpelige og spare renovationsarbejderne tid ved at planlægge den mest hensigtsmæssige rute."

Udover at interagere med brugeren kan skraldespanden nemlig også sende forskellig data som affaldsstatistikker og tømningsoplysninger til ejeren - i dette tilfælde Odense Renovationsfirma. Dette vil gøre det muligt for renovationsfirmaet at tilpasse sine tømningsruter og på den måde optimere arbejdsgange.

TalkingBin deltager i Venture Cups Idea Competition 2016 den 29. januar på Københavns Rådhus, og hvis de ender med at vinde skal pengene bruges på at lave en testmodel som vil være at finde i Odense by.

Læs mere om TalkingBin her: http://talkingbin.com/

Læs mere om Venture Cup her: www.venturecup.dk

• Business enterprise

• entreprenørskab
  • iværksætteri
  • konkurrence
  • venture cup
  • sdu
  • idea competition

Venture Cup er en non-profit organisation og den eneste i Danmark, der samarbejder med alle danske universiteter og forsøger at bygge bro mellem erhvervslivet og universitetsstuderende. Målet er at inspirere og hjælpe unge entreprenører gennem mentorer, netværk, workshops og konkurrencer. Venture Cup har eksisteret i 16 år og hjulpet mere end 200 startups i Danmark.

Venture Cup | www.venturecup.dk | press@venturecup.dk

Tine Risbæk Jensen