Svampen på billedet har ikke noget med opdagelsen at gøre. Foto: Wikimedia commons

Forskere har fundet en 115 millioner år gammel svamp

Svampen blev fundet i Brasilien og stammer fra kridttiden. Det er det ældste svampefossil i verden og fundet er exceptionelt, fordi svampe er så forgængelige, at de sjældent når at blive til fossiler, inden de forgår.

Af Anni Hjortegaard Jensen

For omkring 115 millioner år siden faldt en svamp ned i en flod på superkontinentet Gondwana og blev skyllet ind i en saltvandslagune. Her blev den begravet i sediment og glemt, indtil forskere fandt den i nutidens Brasilien. Det skriver den amerikanske nyhedsside Motherboard. Ifølge forskerne er det det ældste svampefossil i verden.

Den forstenede svamp blev fundet af palæontologen Sam Heads. Hans speciale er forstenede insekter og han fandt svampen, mens han var ved at digitalisere nogle eksemplarer fra Crato formationen, en geologisk formation i de nordøstlige Brasillien fra den tidlige kridttid. Han stødte på en orange-brun form i klippen og ved nærmere undersøgelse kunne han se noget, der lignede lameller og fandt, at formen havde både hat og stok. Sam Heads arbejder hos Illinois Naturhistoriske Analyseinstitut.

Det er forbløffende at finde en svamp fra kridttiden, fordi svampe er meget forgængelige og er væk efter nogle dage. “Der findes kun omkring 10 forstenede svampe i verden, så vidt vi ved” udtaler Sam Heads. De andre eksemplarer er indkapslet i rav, da harpiks er dryppet ned på skovbunden og har indkapslet og dermed bevaret dem. Ifølge Heads er den anden ældste fundne svamp 100 millioner år gammel. “Crato Formationen er virkelig unik hvad angår exceptionel bevaring” siger han og fortsætter “Jeg har arbejdet i Crato Formationen i 15 år og har aldrig set noget lignende. Men dette eksemplar viser, at det er muligt at finde fossiler af svampe.”

Hans forskning, lavet i samarbejde med Andrew Miller, der er ekspert i præhistoriske planter og svampe, er beskrevet i en ny artikel i det videnskabelige tidsskrift PLOS ONE.

Sam og Andrew har ikke med sikkerhed kunnet fastslå, hvilken svampefamilie fossilsvampen tilhører. De tror dog, at den muligvis har tilhørt bredblad (Strophariacae)-familien.