Nyt undervisningsmateriale: Verdens Skove sætter fokus på Honduras

Nyt undervisningsmateriale: Verdens Skove sætter fokus på Honduras

Af Linda Nordahl Jakobsen og Anne Mette Futtrup

"Honduras – kampen i skovenes land" hedder et helt nyt undervisningsunivers, som inviterer gymnasieelever i naturgeografi, biologi og samfundsfag med ind i konflikterne om biodiversitet, økosystemer, jord, træ og menneskerettigheder i skoven.

“Rydning af regnskov bunder i globale forbrugsmønstre, som kan have brutale konsekvenser for regnskoven og de folk, som lever i regnskoven. I Honduras er der så stærke interesser på spil, at de lokale, der kæmper for deres skov, risikerer at blive slået ihjel.”

Sådan siger Nikolai Lang, kommunikationschef i Verdens Skove, og forklarer, at kampen om skoven er så vigtig en problematik, at den er udgangspunktet i et helt nyt undervisningsmateriale, som Verdens Skove har udviklet til gymnasieelever i fagene naturgeografi, biologi og samfundsfag.

Undervisningsuniverset, "Honduras - kampen i skovenes land", behandler en række temaer knyttet til kampen om skoven set gennem lokale, regionale og globale briller.

Materialet er bygget op af fire tema-kompendier med tekst, fotos og video og dertil et kompendium med fakta om Honduras og dets befolkning. Til hver af de fire temaer hører en lærervejledning med inspiration til et undervisningsforløb. Eleverne kan dykke ned i et enkelt emne eller følge et konkret undervisningsforløb. Honduras-universet egner sig med de mange relevante underemner også til tværfaglige projektforløb, som for eksempel AT-forløb.

Se undervisningsmaterialet på undervisningsuniverset Din Regnskov her.